Archiv: Cestování | Praha


V Císařské konírně Pražského hradu mohou návštěvníci zhlédnout výstavu věnovanou dílu tvůrce nadčasově a výtvarně dokonalých filmů Františka Vláčila. Multimediální expozice soustřeďuje především velkoformátové fotografie zhotovené z jednotlivých záběrů filmů Marketa Lazarová a Údolí včel. Barrandovský historik Pavel Jiras do ní zařadil i pracovní snímky z natáčení a z Vláčilova soukromého archivu. Mezi hosty čtvrteční vernisáže byli například herec Jan Kačer, scenárista Vladimír Körner a také Vláčilův dvorní kameraman František Uldrich, který se při prohlídce expozice vrátil do vzpomínek na své filmařsky nejkrásnější období. S Vláčilem natočil například Údolí včel, Adelheid, Pověst o stříbrné jedli, Sirius, Dým bramborové natě, Hadí jed, Pasáček z doliny a Stín kapradiny. "Udělali jsme spolu devět celovečerních snímků a čtyři dokumenty," řekl Uldrich ČTK a podotkl, že u každého projektu se snažili natočit ho jinak. "Chtěli jsme, aby k divákům promlouval, něco jim řekl. František měl vždy naprosto ujasněnou koncepci, byl vždy perfektně připraven. Největší práci jsme spolu vždycky udělali před natáčením - nad technickým scénářem, při hledání exteriérů, protože v ateliéru on točil zřídka," dodal Uldrich. Nepřízeň počasí, špatné rekvizity či cokoli nesplňovalo jeho představy bral prý Vláčil jako útok proti své osobě. "Přitom všichni ze štábu se mu snažili stoprocentně vyhovět, všichni ze sebe vydali maximum," uvedl kameraman.

Výstava nazvaná František Vláčil: Zápasy bude v atraktivním prostoru Císařské konírny otevřena denně od 10:00 do 18:00 až do 31. května. Návštěvníci se tu mohou kromě fotografií setkat i s fragmenty snímků promítaných na průchozí rozstříhaná plátna zavěšená v prostoru. "Jsou plné života, vášně, určité krutosti a lásky," řekl o nich Jiras. Některé fotografie uvidí zájemci na dně speciálně vybudované studny, zatímco včelí roj uslyší, když usednou u kořenů stromu. Působivé jsou snímky umístěné v několikametrových stropních lunetách sálu. Závěrečný kabinet pojali inscenátoři jako režisérovu pracovnu; tady mohou lidé nahlédnout prostřednictvím předmětů a fotografií z pozůstalosti do duše tohoto zranitelného a citlivého člověka. Mohou si tu vyslechnout jeden z jeho posledních rozhovorů.