Archiv: Ekonomika | Zemědělství


Počet lidí, kteří navštívili český pavilon na světové výstavě Expo 2010 v Číně, se pomalu blíží půl milionu; podívat se na něj chodí zhruba každý pátý návštěvník. Za první dva týdny od otevření výstavy vidělo české Plody civilizace již 450.000 lidí z dosavadních 2,34 milionu návštěvníků výstavy Expo 2010. Mluvčí české expozice Jiří Potužník ČTK přímo v pavilonu přiblížil čísla platná k pátku 14. května. Organizační tým je podle něj s návštěvností i zájmem médií víc než spokojen.

"Bezchybné, úžasné. Viděl jsem i jiné pavilony, ale český je prostě nádherný a zvláštní. Líbí se mi, že ve vašem pavilonu jsou exponáty hodně důmyslné, což jinde moc není," řekl dnes ČTK jednatřicetiletý Sü Ta, který pracuje v šanghajské reklamní kanceláři. Zvenku vypadá bílý pavilon posetý černými hokejovými puky ve srovnání s jinými pavilony docela nenápadně, uvnitř ale podle něj překonává očekávání. Čínské návštěvníky lákají například plakety pro štěstí po sochy Jana Nepomuckého přivezené pro Expo 2010 přímo z Karlova mostu. Zvědavost budí také letadélko (exponát Czechoscope), v němž se lidé imaginárně "proletí" nad Českým Krumlovem, moravskými vinicemi a dalšími atraktivními místy. Každý pětistý příchozí, který má štěstí, si může nechat namíchat osobní parfém z důmyslné instalace LacrimAu, která vyvolala v Česku rozruch, ještě než vůbec do Šanghaje odcestovala. Parfém vytvoří přístroj poté, co vyhodnotí snímané emoce při pohledu vybraného jedince na obří zlatou kapku. Výbuch radosti je vidět na čínských tvářích, a to nejen dětských, při pohledu na představení postaviček z českých animovaných filmů, protože nechybí hlavně oblíbený krteček. Ten je také často odnášeným suvenýrem stejně jako skleněné figurky či bižuterie z obchodu, který je součástí pavilonu.