Archiv: Kultura | Divadlo


Kontrola ministerstva kultury odhalila závažné chyby v hospodaření Národního divadla. Kontrolory poslal do Národního divadla, které je státní příspěvkovou organizací, ministr kultury Vítězslav Jandák. Vedení divadla podle závěru kontroly v uplynulých třech letech opakovaně porušovalo zákon o účetnictví, stavební zákon a nehospodárně nakládalo se státními penězi. Část z nich dokonce kontroloři navrhují vrátit zpět do státního rozpočtu. Informoval o tom zpravodajský server aktuálně.cz.

Divadlo například proplácelo provozní zálohy, aniž by doložilo doklady, na jejichž základě měly být vyplaceny. Faktury za mediální konzultace opakovaně proplatilo bez dokumentů, které by dostatečně prokazovaly odvedenou práci. "Dokladová inventarizace za rok 2003 nebyla řádně provedena a údaje uvedené v účetní závěrce jsou nesprávné," cituje server z kontrolní zprávy. Kontroloři mají podle Aktuálně.cz také podezření, že divadlo předražilo rekonstrukci sociálního zařízení za 889 tisíc korun, k níž nebyla pořízená žádná projektová dokumentace a divadlo k ní nemělo potřebný souhlas památkářů.

Kromě nesrovnalostí odhalených při kontrole bude muset vedení divadla vysvětlovat i okolnosti, za nichž dává vydělat členům managementu, píše server. Ředitel divadla Daniel Dvořák, který je uznávaným scénografem, připravoval v minulých letech scénu k řadě operních představení. U některých šlo o obnovené premiéry, u nichž mělo divadlo k dispozici stávající scénu, ale na další představení si nechalo udělat novou od Dvořáka. Za rok 2003 Dvořák na honorářích získal 370 tisíc korun, o rok později dalších 300 tisíc. Dvořák na této praxi podle serveru nevidí nic špatného. "Je to výsostné právo režiséra, koho si vybere," řekl serveru.

Národní divadlo také v uplynulých třech letech uzavřelo několik smluv se společností MozART, v níž dříve působil Dvořák coby společník. Firma má od Národního divadla pronajaté na prázdniny Stavovské divadlo. Podle smluv o pronájmu ale nemusí Národnímu divadlu platit za vodu a energii. Dvořák odmítá, že by firmu protežoval a nepředpokládá, že by byl kvůli zjištěným pochybením odvolán.

Slavný německý divadelní lexikograf Manfred Brauneck nalezl ve svém proslulém díle Divadlo ve XX. století z bohaté nabídky českého divadla v meziválečném dvacetiletí jen dvě události hodné zaznamenání. Pražské premiéry her Karla Čapka RUR, Bílá nemoc a Matka a vznik Mezinárodní organizace loutkářů UNIMA. V Žatecké ulici v Praze ho připomíná pamětní deska u vchodu do divadélka Říše loutek. Vedle tohoto stejnojmenného amatérského sdružení tam 15 let působí i profesionální Centrum českých loutkářů - Národní divadlo marionet. V sobotu si loutkáři 77. výročí založení UNIMA připomněli.

"Mezinárodní nevládní organizace, která tu byla založena 20. května 1929, je nejpočetnější specializovanou divadelní organizací světa. K tomuto výročí jsme připravili desetihodinový maratón loutkových představení a ukázek," řekl ČTK zástupce centra Jan Dvořák. Z velkých inscenací byl uveden například Johann doktor Faust legendy českého loutkářství Bohumíra Koubka. "Rodinné" divadlo spolku s názvem Skupovi navzdory představilo inscenaci Honza on the Road. Režisér Karel Makonj uvedl projekt Drama for Fools E. G. Craiga, českobudějovická skupina Mimotaurus plenérovou produkci Vysoké imprnákle a kladenské Divadlo Lampion Kouzelnou flétnu v režii Karla Brožka. Svátek loutkářů ukončila oslava 15. výročí vzniku Národního divadla marionet. Na scéně se objevila rekordní produkce českého polistopadového divadla tohoto žánru, marionetové provedení Mozartovy opery Don Giovanni. "Vidělo je na 600.000 diváků ve více než sedmdesáti městech Evropy, Afriky a Asie a dosáhlo 3500 repríz," dodal Dvořák.

Ostravské divadlo Petra Bezruče si pro své publikum připravilo na novou divadelní sezonu 2006/2007 pět premiérových titulů. Nadcházející sezonu divadelníci pojmenovali jako "zběsilou", řekla v neděli ČTK dramaturgyně divadla Ilona Smejkalová. "Po loňských meditativních, zádumčivých titulech přichází Divadlo Petra Bezruče s texty nabitými třaskavinou, s příběhy zběsile reflektujícími šílenou dobu i šílenství lidí v ní žijících," vysvětlila Smejkalová. První premiérou sezony bude v září česká absurdní komedie Britney goes to heaven, parodující umělý svět reality show. Režírovat ji bude student čtvrtého ročníku DAMU Daniel Špinar. V říjnu bude následovat česká premiéra divadelní adaptace slavné knižní romance o posedlosti dvojice, která ztratila veškeré zábrany, Zběsilost v srdci. Je známá i ze stejnojmenného filmového zpracování Davida Lynche. Režie hry se ujme umělecký šéf divadla Jan Mikulášek.

Nový rok divadlo otevře hrou Viliama Klimáčka Hypermarket. Na diváky čeká tragikomický příběh nešťastníků bloudících atraktivní džunglí hypermarketového světa. S hrou se do divadla jako host vrátí bývalý umělecký šéf divadla Janusz Klimsza, který v současné době působí na stejném postu činohry ostravského Národního divadla moravskoslezského. Březnová premiéra přinese klasiku v moderním zpracování. Krvavou tragédii Williama Shakespeara Macbeth, kterou připraví režisér a umělecký šéf brněnského Divadla Polárka Martin Františák. Sezonu divadlo v květnu uzavře bláznivou situační komedií podle kultovního českého filmu Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Českou premiéru bude opět režírovat umělecký šéf divadla Mikulášek.