Archiv: Společnost | Krimi


Ve čtvrtek ráno zadržela policie na bruselském letišti českého obchodníka se zbraněmi Dalibora Koppa, který byl obviněn z pokusu nelegálně vyvézt munici do Iráku a byl údajně také napojen na arabské teroristické organizace. Informovala o tom mluvčí Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Blanka Kosinová. Kopp byl vydán na základě mezinárodního zatykače a na jeho zadržení spolupracoval i čeští kriminalisté s Interpolem. Podle mluvčího ministerstva spravedlnosti Petra Dimuna je česká strana ještě do konce týdne schopna požádat Belgii o Koppovo vydání do České republiky. Pokud bude Kopp odsouzen, hrozí mu až deset let vězení. Čeští policisté Koppa zatkli v dubnu 2004 na Znojemsku kvůli plánovanému vývozu munice do Iráku. Při prohlídce jeho firmy objevili linku na výrobu střeliva, kterou obchodník dovezl a provozoval bez povolení. Kopp byl proto stíhán pro trestný čin porušování předpisů o zahraničním obchodování s vojenským materiálem. Soudce Městského soudu Brno na něj ale tehdy neuvalil vazbu, čehož Kopp využil a odcestoval do Libérie. Podle médií se chystal v této a v dalších afrických zemích podléhajících zbrojnímu embargu prodat linku na výrobu těžkého kulometu a několik tisíc nábojů do lehkého děla. Byl zadržen na základě informací Interpolu a byla na něj uvalena vydávací vazba. Z ní byl ale na kauci propuštěn. O Koppův případ se údajně zajímal i americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) a představitelé OSN. Deník Mladá fronta Dnes v červenci 2004 napsal, že Kopp byl údajně napojen i na arabské teroristické organizace. Podle listu jednal s arabskými obchodníky o dodávce zbraní pro militantní palestinské hnutí Hamas. Hospodářské noviny zase v minulosti napsaly, že Kopp hodlal přepravit z Kazachstánu do Česka marihuanu a stovky samopalů.

Pokud od února příštího roku vznikne na dálnici D1 kalamita, svedou policisté všechny kamiony do odstavných pruhů, aby silničáři mohli silnici upravit. Dohoda policie a správy silnic a dálnic je jedním z výsledků páteční schůzky ministra dopravy Milana Šimonovského s policejním prezidentem Vladislavem Husákem. Dopravní situaci na dálnici D1 dlouhodobě kritizují jak odborníci, tak především samotní řidiči. Ti si nejvíce stěžují právě na řidiče kamionů, kteří v dlouhých kolonách blokují dopravu a při vzájemném předjíždění ohrožují provoz i v dalších pruzích. Havárie kamionů pak často na dlouhé hodiny ochromí provoz na celé komunikaci.

Husák upozornil na to, že řídit a manipulovat se souvislou kolonu kamionů je pro policisty nejen velmi obtížné, ale také nebezpečné. Na druhou stranu upřesnil, že kamiony by v odstavných pruzích měly strávit maximálně desítky minut, dokud neprojedou údržbářské vozy. Vzhledem ke složitosti úkolu se chce ministerstvo i policisté nejdříve inspirovat v Německu a Rakousku a režim zavést asi od února příštího roku.

Husák zatím neuvažuje o zřízení speciálního celostátního útvaru dálniční policie na D1. Spíše chce posílit dálniční oddělení, kde policisté spadají pod příslušné kraje. V současné době je na dálnici pět takových oddělení, v každém slouží 25 policistů. Ti mají ale kromě samotné dopravy na starosti také kriminalitu u benzinových pump a na odpočívadlech. Policejní prezidium proto chce oddělení personálně posílit. Příležitost nastane podle Husáka po vstupu Česka do Schengenského prostoru na podzim 2007. V tu dobu totiž na hraničních přechodech ztratí uplatnění řada policistů, kteří by doplnili stavy právě na D1. Policisté také dostali od ministerstva dopravy k dispozici asi sedm dosud uzavřených odpočívadel, kam budou moci svádět provoz při silničních kontrolách nebo v případě havárie.