Zprávy | Z archivu rubriky


V pražském kině Ponrepo ve středu začala přehlídka filmů Alexandra Hackenschmieda, legendárního fotografa a filmaře českého původu. Do 23. února mají zájemci možnost vidět šestnáct snímků, na nichž se Hackenschmied zejména ve 30. a 40. letech 20. století podílel jako autor, režisér, kameraman či jinak. Je mezi nimi i slavný film Erotikon Gustava Machatého z roku 1929. Sedmadevadesátiletého umělce, od roku 1947 amerického občana Alexandera Hammida, představují pořadatelé v Praze v těchto dnech také dvěma výstavami jeho fotografií. Negativy se po jeho odchodu z Francie do USA ztratily, ale rekonstrukce se podařila u snímků publikovaných v časopisech. Hackenschmied se během 30. let stal jedním z nejvýznamnějších českých filmařů. V Americe se později prosadil jako autor dokumentárních a experimentálních filmů.

Přehlídka avantgardních filmů v pražské kině Kotva v listopadu 1930, v Čechách tehdy podle historiků průkopnická akce, umožnila Hackenschmiedovi, aby se projevil jako schopný organizátor a talentovaný filmař. V programu se totiž objevila i jeho vlastní poetická kinematografická studie Bezúčelná procházka. Její projekce je nyní připravena na 20. února.

Postupem času z tohoto představitele fotografické avantgardy učinily profesionální všestrannost a náročnost vyhledávaného spolupracovníka filmařů. Pracoval jako střihač, byl kameramanem. Jeho budoucí kariéru zásadně ovlivnilo setkání s americkým dokumentaristou Herbertem Klinem, s nímž točil film Krize. Klin mu pomohl vyřídit formality potřebné pro odchod do USA a usnadnil mu tam pak rovněž počáteční profesionální uplatnění. Pověst zkušeného dokumentaristy Hackenschmied od 60. let obohatil o označení "invenční experimentátor s trojdimenzionálním filmovým obrazem".