Federace strojvůdců se v pátek dohodla s vedením Českých drah a
nevstoupí do plánované stávky. Ta měla začít od půlnoci z neděle na
pondělí 1. března a měla trvat 48 hodin. České dráhy podle něho
přislíbily upravit tarifní třídy pro některé strojvedoucí s platností
od 1. března, jak federace požadovala.
Zvýšení tarifů ale letos nebude znamenat růst platů strojvůdců. Podle
federace bude mít nyní část z nich vyšší zaručenou část mzdy a o toto
navýšení klesnou peníze na odměnách a příplatcích.
Prezident Federace strojvůdců Petr Čechák pro Český rozhlas uvedl, že
dohoda o tarifním zařazení je jen prvním krokem k vyjednávání o zvýšení
platů strojvůdců. "V nejbližší budoucnosti budeme pokračovat ve
vyjednávání o způsobu ohodnocení práce strojvedoucího," řekl Čechák.
Připustil zároveň rozpory s Odborovým sdružením železničářů, které
samostatné jednání strojvůdců kritizovalo. "My jsme samostatnou
odborovou organizací a staráme se o blaho našich členů," dodal.
Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek ČTK řekl, že
má-li představenstvo podniku na to, aby vyhovělo jedné skupině
zaměstnanců, musí on i pod hrozbou stávky požadovat zvýšení tarifních
tříd také pro ostatní pracovníky. "Díky nekompetentnosti představenstva
se podaří desítkám profesí na železnici zvednout tarifní třídu,"
prohlásil Dušek.
Vedení ČD jednalo v pátek se zástupci federace o odvrácení stávky od
10:00. Podle mluvčího firmy Petra Šťáhlavského předložilo nové řešení.
Sborník prací, který má určit tarifní zařazení zaměstnanců, bude vydán
ve druhém březnovém týdnu s platností od 1. března 2004. Právě platnost
od 1. března strojvůdci požadovali. Dráhy dříve označily za nejbližší
reálný termín vydání sborníku začátek dubna.
Vedení ČD považovalo stávku podle Šťáhlavského od počátku za zbytečnou
a neopodstatněnou. "Požadavky Federace strojvůdců na zařazení jejich
profesí do příslušných tarifních tříd jsou splněny a aktualizovaný
sborník prací je obsahuje," prohlásil s tím, že jeho vydáním k
jakémukoli datu by nikdo nic nezískal, ani by o nic nepřišel. Stávka by
podle něj znamenala pro podnik škody v řádu desítek milionů korun
denně. Záleželo by na počtu zúčastněných strojvůdců. Stávka by se
dotkla každý den více než půl milionu cestujících a řady přepravců v
nákladní dopravě.
Aktualizovaný sborník prací ČD vydají po připomínkování odborovými
centrálami. Právě na tom jeho publikace dosud vázla, ale nyní již řada
z odborových centrál své připomínky zaslala, uvedl Šťáhlavský. "Budeme
trvat na splnění dohody," zdůraznil Poláček. Sborník má být vydán do
12. března.
Jeho nová verze se dotkne téměř 60 profesí a asi 4500 zaměstnanců
Českých drah. Číslo zahrnuje přibližně tisícovku strojvedoucích
organizovaných nejen ve Federaci strojvůdců, ale i v Odborovém sdružení
železničářů. Z dalších profesí jde například o výpravčí, vedoucí
posunu, signalisty nebo dozorce výhybek, kteří jsou členy jiných
odborových organizací. Úpravy se ale u jednotlivých profesí nijak
nepromítnou do celkové výše platů, změní se pouze poměr mezi tarifní a
ostatními složkami mzdy.
České dráhy plánují propustit asi 6000 ze 77.000 lidí, z velké části
úředníků. Nebudou-li od státu peníze na odchodné pro tyto lidi, hrozí
podle Duška na železnici stávka ze strany OSŽ.