Zprávy | Z archivu rubriky


Mezi lidmi roste zájem o pivní turistické stezky, které připravují domácí výrobci piva s cílem zaujmout spotřebitele a rozšiřovat okruh svých zákazníků. "V některých případech je zájem veřejnosti i nad možnosti pivovaru," řekl ve středu novinářům viceprezident Českého svazu malých nezávislých pivovarů Karel Witz. S budováním stezek se podle něj začalo zhruba v roce 1995 a v současnosti se pivní turistice věnuje z malých pivovarů asi deset výrobců.

Podle ředitele Pivovaru Náchod Josefa Hlavatého jsou pivní stezky jedním ze způsobů, jak vejít ve známost i s regionálními značkami. Jde hlavně o to, aby se malé pivovary zviditelnily a mohly konkurovat částkám, které na propagaci dávají nadnárodní pivovarské společnosti, dodal. "Pivní stezky nebudou pro pivovary záchranným pásem, ale představují jeden z projektů podporujících povědomí o značce piva," soudí prezident Českého svazu malých nezávislých pivovarů Jiří Fusek. Pivní turistika od pivovaru vyžaduje, aby měl mimo jiné zmapováno své okolí, nabízel prohlídku provozu, ochutnávku a měl třeba vlastní restauraci, zdůraznil Witz. "Základem je ale dobré pivo," podotkl.

V České republice působí přibližně 27 malých pivovarů. V prvním pololetí jim meziročně klesl výstav piva zhruba o šest procent na 968 tisíc hektolitrů. Celková domácí produkce piva za šest měsíců roku naopak meziročně mírně stoupla na 8,98 milionu hektolitrů.

Ve středu začala nová éra cimrmanologie - na světové informační dálnici byl spuštěn Cimrmanův zpravodaj. Webové stránky ve stylu zažloutlých a tiskově nedokonalých novin začátku 20. století obsahují aktuální informace o divadelním souboru Járy Cimrmana, stejně jako "aktuality" z let 1900 až 1908. S obsahem stránek seznámili novináře webmasteři ze společnosti Globedesign a herci Cimrmanova divadla Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák.

"První, kdo načrtl osnovu zázračné sítě s názvem Internet, byl samozřejmě Jára Cimrman. Bylo to tenkrát, když získal levně cirkusový stan, který proměnil v proslulé informační šapitó," vysvětlil vztah populárního českého génia k moderním technologiím Smoljak. V šapitó bylo zaměstnáno 12 emeritních profesorů, kteří telefonicky zodpovídali dotazy ze svých oborů. Telefonistka vše spojovala. "Proto ani my jsme nemohli zůstat pozadu a začali jsme pracovat na našem webu www.cimrman.at," řekl známý cimrmanolog. Netradiční koncovka byla zvolena na počest Annemary Tilbachové, dominy, se kterou Cimrman úzce spolupracoval na distribuci původního tištěného zpravodaje - vebu.

"Zpravodaj byl původně umisťován na veřejné budovy, neboli veby, jak jim Cimrman zkráceně říkal," uvedl Smoljak. Problém byl v tom, že časem ubylo vývěsních ploch na veřejných budovách a Cimrmanovi zůstaly k vylepování zpravodaje jen veřejné domy. Zde se seznámil s dominou Tilbachovou, dodal Smoljak.

Nový internetový zpravodaj představuje členy divadelního souboru Járy Cimrmana, popisy jednotlivých her, fotografie a speciálně vybrané audio a video ukázky. "Ke spuštění audia ani videa nepotřebuje uživatel žádný speciální program, máme na ně Cimrmanův patentovaný přehrávač," uvedl webmaster Jakub Ditrich. Kategorie věnovaná fenoménu Járy Cimrmana obsahuje jeho přibližný životopis a rejstřík Cimrmanových pojmů. Lahůdkou je i zábavná sekce, která je přístupná pouze po správném doplnění pojmu do některé ze zlidovělých replik. Pro znalce je připraveno hudební pexeso a netradiční osmisměrka.