Zprávy | Z archivu rubriky


Z povodňové sbírky SOS Povodně, kterou hned po loňských srpnových povodních vyhlásila společnost Člověk v tísni při České televizi, se sešlo 262 milionů korun. Většina peněz už byla rozdělena. Zbytek dostanou potřební do konce června, řekl novinářům vedoucí humanitárních operací společnosti Šimon Pánek.

Rodinám a jednotlivcům bylo už vyplaceno 121 z plánovaných 150 milionů korun. Finanční podporu dostávají na opravy a výstavbu bytů i domů a na obnovu základního vybavení domácnosti. Společnost prověřuje každou žádost. Prozkoumala situaci ve více než 5000 domácnostech v téměř 170 městech, vesnicích a osadách. Pomoci se zatím dočkalo více než 3300 rodin. Částka na domácnost činila v průměru 36.000 korun. Dalších 512 případů zůstává z různých důvodů otevřeno, část byla zamítnuta.

Nyní se vyplácí podpora hlavně lidem, kteří začali stavět. Příspěvky na opravu bytu či domu a obnovu vybavení domácností se pohybují od 10.000 do 100.000 korun, výjimečně více. V databázi SOS Povodně je 352 zaregistrovaných případů demolic. Prvních 240 již převzalo od 40.000 do 250.000 korun.

Výše přidělených peněz pro jednotlivé kraje závisí nejen na míře postižení, ale i na finanční pomoci dalších humanitárních organizací. Poměrně málo dostali například Jihočeši, jimž vydatnou pomoc zajišťovala katolická charita, zmínil Pánek.

Z konta budou financovány i projekty veřejného zájmu. Zejména dárci vysokých částek chtěli vědět, nač přispějí. Jejich vázané dary půjdou na opravy objektů, institucí a systémů, které jsou nutné pro normální život obce. Postaví se za ně obecní byty, mosty, čistírny vod a vodovody a opraví školy, sociální a kulturní zařízení. Celkem má jít na tyto účely 90 milionů korun.

Částka 15 milionů korun pokryla projekty přímé pomoci, tedy materiální humanitární pomoc, vyslání a vybavení dobrovolníků či vysoušení domů.

Ministr zahraničí Cyril Svoboda slibuje, že od čtvrtka začne hlavní část kampaně před červnovým referendem o vstupu země do EU. Od května se o to postarají hlavně televizní spoty, v nichž budou vymyšlený irský počítačový expert, finská manažerka a řecký kavárník sdělovat výhody členství v Evropské unii. Autoři kampaně nezapomněli ani na billboardy a inzeráty.

Televizní spoty půjdou zhruba třikrát denně na prvním programu České televize a v televizi Nova, řekla novinářům ředitelka komunikačního odboru ministerstva Jana Adamcová. Na Primě podle ní kvůli její nižší sledovanosti nakonec nebudou.

Ir James neopomene ve svém televizním sdělení Čechům hovořit o pivu, blonďatá Finka Suvi-Anne bude klást hlavní důraz na růst hospodářství a spot se starším Řekem Georgiosem připomíná pohodu na dovolené při kávě. Irsko do EU vstoupilo v roce 1973, Řecko v roce 1981 a Finsko před osmi lety.

"Hledali jsme typické představitele členských států EU a jejich názory. Udělali jsme průzkum a pak jsme se do těchto zemí přímo vypravili a hledali vhodné protagonisty," řekl k projektu kreativec reklamní agentury Martin Charvát. Tak jako u billboardů a inzerátů, kde se objeví fiktivní portugalský rybář, rakouská důchodkyně a španělská řidička autobusu, mají být spoty určitou životní výpovědí.

Všelidové hlasování se bude konat 13. a 14. června. Pro kampaň se ministerstvu zahraničí podařilo od tuzemské automobilky získat k používání zdarma 14 škodovek, které budou jako "modré hlídky" jezdit po krajích a poskytovat informace o EU a distribuovat různé letáky.

Na billboardy, spoty a inzeráty vyčlenilo ministerstvo 70 z celkových 200 milionů korun. Svobodův úřad dále zajistil od ledna 171 informačních akcí a minimálně 140 jich zbývá uskutečnit. Ministr také informoval, že bezplatná linka o EU 800 200 200 odpoví měsíčně kolem 15.000 dotazů, celkově již přes 270.000. Každá domácnost by také měla před plebiscitem dostat leták s výtahem přístupové smlouvy k EU, neboť právě na ni se bude vláda v referendu ptát.