Zprávy | Z archivu rubriky


Zásadní reforma zdravotnictví není možná kvůli sociálním demokratům, kteří odmítají, aby si pacienti na zdravotní péči připláceli, řekl v televizi Nova šéf lidovců Miroslav Kalousek. Peníze ve zdravotnictví chybějí. Bude třeba systém zefektivnit a pak rozhodnout, co bude hrazeno z veřejného zdravotního pojištění a co si pacient zaplatí sám, nebo na co se připojistí, uvedl. Předseda vlády a ČSSD Vladimír Špidla však s možností pacientovy spoluúčasti nesouhlasí. Sociální demokraté podle Kalouska říkají, a slíbili to voličům, že "z veřejného zdravotního pojištění se zaplatí všechno všem, ale ono to nevychází". "U nás je koncepce, že každý má právo na zdravotní péči v rámci všeobecného zdravotního pojištění a že podrobnosti upraví zákon, čili jsou možné určité úpravy, ale v principu to je neřešitelná úloha rozdělit takto a ve většině systémů to tak ani není," řekl Špidla ČTK v reakci na Kalouskovy výroky. Kalousek řekl ČTK, že jiná cesta než spoluúčast pacientů k vyrovnanému financování zdravotnictví nevede. Věcí dohody bude, co by si měl pacient hradit sám a co by mělo být hrazeno z pojištění. Špidla možnost připlácení či připojištění na náročné či nadstandardní zdravotní úkony odmítá. Pro sociální demokraty je další spoluúčast pacientů nepřijatelná a byla by také v rozporu s jejich programem. Nadstandard podle něj nelze definovat. Lze pouze vymezit takzvanou mimozdravotní péči či dodatečné služby.

V duchu oslav vstupu Česka do Evropské unie (EU) se o tomto víkendu nesl sraz majitelů slavných tříkolových vozidel - velorexů v Boskovicích na Blanensku. Zatímco loni při společném klání plnili netradiční úkoly hrdinů z pohádek, letos byla soutěž osádek přibližně 200 strojů zaměřena spíše na prosazování nových členských států v unii. Cílem srazu není jen představit novinky na podomácku modernizovaných velorexech, ale také změřit své síly. "Proto každý sraz majitelů tříkolek v Boskovicích tvoří soutěž. Všechny osádky vyrážejí do terénu, kde plní nejrůznější úkoly," řekl ČTK jeden z hlavních organizátorů akce Tomáš Kostík. Tak například na jednom z letošních stanovišť hráli soutěžící francouzskou hru petanque, aby se tak připravili na důchod, který mohou prožít na Francouzské riviéře. Na dalším zkoušeli šikovnost v dětském golfu, který měl představovat místo uzavírání obchodů mezi evropskými manažery. Jinde se zase konala lyžařská soutěž. Místo sněhu se jelo na asfaltu, a závodníci se tak připravovali na dobu, kdy budou všem finančně dostupné rakouské Alpy. "Vše vyvrcholilo soutěží nazvanou princ Charles. Následník anglického trůnu si libuje v koňském pólu. My koně nemáme, a tak jsme pólo hráli v hadrácích (veloroxech)," vysvětlil Kostík. Zdůraznil, že boskovický sraz velorexů přilákal motoristy i z dalších zemí unie, například ze Slovenska, Polska, Maďarska, Německa a Nizozemska. Populární Velorex, dříve známý pod jménem Oskar, zkonstruovali již v roce 1936 bratři Mojmír a František Stránští. O 14 let později se tříkolka začala vyrábět sériově v České Třebové. Výroba byla zastavena v 70. letech. Do ulic postupně vyjelo na 20.000 velorexů, přičemž mnohé z nich byly vyvezeny do Polska, tehdejší NDR a Maďarska.