Policejní řidič, který údajně vezl ministra vnitra Stanislava Grosse a
ujel vysokou rychlostí automobilu novinářů z Mladé fronty Dnes, kteří
ho sledovali, jednal v souladu s právními předpisy. Když zjistil, že
vozidlo někdo sleduje, byla dokonce jeho povinnost zvýšit rychlost a
pronásledovatele setřást. Nemohl přece vědět, že jde o novináře, řekl
ČTK ministr.
Podle Grosse je "jiný právní stav u civilního řidiče kteréhokoli
ministra a u řidiče policie ochranné služby, která chrání ústavní
činitele". "Policejní řidič může na rozdíl od civilního řidiče zvýšit
rychlost, když zjistí, že vůz někdo sleduje," vysvětloval. "Každý
člověk přece ví i z filmu, že když někdo má policejní ochranu a ta
policejní ochrana zjistí, že ji někdo sleduje, tak prostě ta policejní
ochrana musí konat. Kdyby ten řidič jel padesátikilometrovou rychlostí
a nedělal nic, tak bude po právu potrestaný podle služebních předpisů,
že nekonal v souladu se zákonem a předpisy," rozčiloval se šéf vnitra.
Právníci a politici ale mají na tento případ různé názory. Podle
známého pražského advokáta Tomáše Sokola je po právní stránce za jízdu
automobilu vždy zodpovědný jeho řidič. V případu údajného porušování
dopravních předpisů tak vina podle něj neleží na ministrovi, ale pouze
na řidiči.
"Nadřízený nemůže za žádné situace tomu řidiči přikázat, aby porušoval
pravidla silničního provozu," řekl ČTK Sokol. Zdůraznil, že se to
netýká pouze rychlosti, ale i technického stavu vozidla. Výjimka podle
něj nastává pouze v případě, kdy posádka vozu zapne maják a sirénu.
"Pak se na ně některá ustanovení nevztahují," dodal právník.
Informace o porušování předpisů vozu ministra vnitra přinesla Mladá
fronta Dnes. Podle jejích redaktorů Grossův automobil několikrát
překročil povolenou rychlost. "Maják spuštěný nebyl," řekl ČTK Jiří
Kubík z domácí redakce listu.