Osmatřicátý ročník mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech
je minulostí. Hlavní cenu Křišťálový globus získal v sobotu večer za
ovací diváků, kteří do posledního místa zaplnili Velký sál hotelu
Thermal, italský film Okno naproti režiséra Ferzana Ozpeteka, který
vznikl v koprodukci Velké Británie, Turecka a Portugalska.
Režisér Ferzan Ozpetek přišel na podium i podruhé, aby převzal cenu za
nejlepší režii. Jeho příběh nezvyklého setkání mladé ženy, unavené
stereotypním manželstvím, a osmdesátiletého muže, poznamenaného
tragickou událostí z druhé světové války, se loni stal nejúspěšnějším
italským filmem.
Cenu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii převzal
hollywoodský herec Morgan Freeman. Byl letos druhou osobností, kterou
festival takto vyznamenal - režisér Jiří Menzel ji dostal při zahájení
devítidenního maratonu projekcí 250 snímků.
Závěrečného ceremoniálu, který v přímém přenosu vysílala Česká
televize, se zúčastnili i prezident Václav Klaus s chotí, ministři a
zástupci diplomatického sboru. Na tři stovky filmů zhlédlo v Karlových
Varech 122.440 diváků
Během devíti dnů mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech
přišlo na 476 projekcí 122.440 diváků. Osmatřicátý ročník této
prestižní přehlídky navštívilo 10.480 příznivců. Festivalový pas, jehož
majitelé získali čtyři vstupenky denně, si koupilo sedm tisíc studentů
a pravidelných diváků.
Podle informací tiskového střediska organizátoři akreditovali téměř tři
tisíce členů filmových delegací, distributorů a filmařů, novinářů bylo
na 600. Denně se ve 12 kinosálech konalo až 63 většinou vyprodaných
projekcí. Celkem se promítalo 304 titulů, z nichž mělo 18 světovou, 21
mezinárodní a dva evropskou premiéru. V soutěži hraných filmů bylo
uvedeno 16 snímků.
Vyrovnanou kvalitu pochválili filmaři i kritici. Jen porota, v níž
usedla i herečka Aňa Geislerová, byla nesourodá věkem. "Její členové se
i hádali, ale s jejich verdiktem lze souhlasit," podotkla na setkání s
novináři umělecká ředitelka Eva Zaoralová. V kinech se z této kolekce
objeví například americký film Průserář, dílo dánské režisérky Natashy
Arthyové Starý, nový, půjčený a modrý a francouzsko-japonský film
Strach a chvění.
Podle prezidenta festivalu Jiřího Bartošky může budoucnost festivalu
ovlivnit privatizace Thermalu i přízeň státních orgánů, neboť finanční
podpora (letos 20 milionů korun) není součástí příslušné kapitoly
státního rozpočtu. "Přejeme si, aby privatizace byla seriozní a
zaručila, že festival bude dál v Karlových Varech," řekl Bartoška,
který martyrium při shánění podpory státu přirovnal k pohádce O
kohoutkovi a slepičce.
Podle Zaoralové reputace karlovarské přehlídky roste nejen se zájmem
médií, jejichž zástupci přijíždějí z celého světa, ale i programem. "Je
to vidět v tom, že producenti a distributoři jsou ochotni dát nám
filmy, které by jinak schovávali pro Cannes či Benátky. To by se před
deseti lety nemohlo stát," řekla.
Bartoška se Zaoralovou byli letos v čele festivalu podesáté. Za tu dobu
se podle svých slov přesvědčili, že je to práce, která sedí jim i
spokojeným návštěvníkům.