Zahraniční investoři a tuzemské firmy, které je do Česka lákají, nejsou
příliš nadšení z propagačního klipu o České republice. Vyplývá to z
ankety ČTK. Reklamu již několik týdnů vysílají mezinárodní televizní
stanice CNN a BBC World. Podle firem prezentuje klip Českou republiku
jako zemi, kam je příjemné si zajet něco užít, kde se ale, na rozdíl od
zbytku dynamického světa, zastavil čas. "Kdesi jinde je právě dopravní
špička," komentuje mužský hlas pomalý pohyb hlemýždě přes obrazovku.
"Kdesi jinde lidé tvrdě pracují," doprovází komentář úder golfovou
holí, "kdesi jinde běží den plný stresu." Záběry náměstí v Telči střídá
letecký pohled na Konopiště. "Kdesi jinde zahaluje kouř města, kdesi
jinde budují další továrnu," pokračuje hlas. Před divákem defilují
Hradčany a pražské střechy. "Klid. Česká republika. Přijeďte zpomalit,"
končí komentář. Výroba klipu a nákup reklamních časů na televizních
kanálech CNN, BBC, Discovery, National Geographic a Eurosport stála asi
30 milionů korun. Televize jej měly během dubna a května vysílat
patnáctsetkrát. Peníze na kampaň poskytlo ministerstvo pro místní
rozvoj. Spot si kladl za cíl přesvědčit zahraniční turisty, že dovolená
v České republice je vždy pohodová a klidná. Podle mluvčí české mise
při EU Petry Mašínové se několik zahraničních novinářů pozastavilo nad
smyslem klipu, který v době rozšiřování Evropské unie prezentuje Česko
jako oázu klidu a pohody, prostou všech ambic, což neodpovídá ani
realitě, ani české tradici a pověsti, ani zájmům země. Ředitel pražské
kanceláře Americké obchodní komory Weston Stacey soudí, že jde o
pomýlený projekt a že promítání klipu mělo být už dávno zastaveno.
"Smyslem je přilákat turisty, tomu rozumím, ale i turista může být
investor. Jako investory nás to nepochybně poškozuje; je to něco, čemu
bylo třeba se vyhnout. Bohužel někteří lidé prostě neslyší, co se jim
říká," uvedl. Mluvčí MMR Petr Dimun reklamní spoty hájí. Když si je
prohlíželi například účastníci zasedání Světové organizace pro
turistiku, sklidily podle něj pozitivní ohlas. "Že opravdu je to dobře
uděláno, že to směřuje právě na tu obecnou propagaci zemí, která
panuje, že to je velmi dobře udělaná kampaň a že takovou ještě
neviděli," řekl Dimun ČTK.