Zprávy | Z archivu rubriky


Pro Evropskou unii je otázka Benešových dekretů vyřešena a uzavřena, prohlásil v úterý mluvčí Evropské komise Jean-Christophe Filori. Obdobně se vyjádřil také český komisař Pavel Telička, který byl vyjednávačem v době, kdy se o dekretech vedla mezi Českem, Rakouskem, Německem a institucemi EU debata. "Jak si všichni pamatujeme, jednalo se o otázce dekretů s cílem prověřit, zda stále mají právní účinky v českém právním řádu. Po pečlivé analýze dospěla Evropská komise k závěru, že odpovědí je jasné ne," řekl Filori ČTK. Připomněl, že obdobnou studii se stejným závěrem provedl i Evropský parlament. "Pokud jde o Evropskou unii, je otázka Benešových dekretů tudíž vyřešena a uzavřena," prohlásil Filori. Podotkl, že "k cestovním plánům pana Stoibera se Evropská komise nevyjadřuje". Předseda bavorské vlády v neděli na srazu sudetských Němců v Norimberku vyhrožoval Praze, že pře o dekretech bude v EU pokračovat. "Dekrety jsou nyní evropskou záležitostí. Pokud Češi doufají, že teď budou mít pokoj, pak musím říci: Začíná nová diskuse, ve společné EU, v evropském prostoru," řekl Stoiber. Dokud se Praha neomluví, dodal, nemůže očekávat oficiální návštěvu bavorského premiéra. Telička vzpomínal, jak intenzivně Evropská komise a čeští experti několik měsíců zkoumali jednotlivé dekrety a jejich možné dnešní dopady souběžně s jednáním o vstupu Česka do EU. "Závěr byl jednoznačný - nepředstavují žádnou překážku pro to, aby ČR přejala evropskou legislativu a stala se členem unie."

Českou republiku v první půli června navštíví veteráni druhé světové války z britského Královského letectva (RAF). Osmadvacet bývalých příslušníků RAF zavítá mimo jiné na Vojenskou akademii v Brně a zúčastní se vzpomínkových akcí u příležitosti výročí konce druhé světové války. ČTK to v pondělí sdělil Petr Majer z tiskové a informační služby ministerstva. Ministerstvo pozvalo například předsedu Svazu letců svobodného Československa generála Františka Elstona. V říjnu 1943 při cvičném letu začal jeho letoun hořet. Ve snaze rychle vyskočit mu bránila zaseknutá kabina. V tu chvíli mu plameny šlehaly do obličeje, který si instinktivně chránil rukama. Přitom pustil řízení a stroj začal padat. Vyskočit se mu podařilo na poslední chvíli. Padák se ale zachytil na drátech vysokého napětí. Vážně popálený neměl dost sil, aby se sám uvolnil. Naštěstí se na místě objevil místní farmář, kterého požádal o pomoc. Muž ale do něj po dopadu začal kopat, v domnění, že jde o německého parašutistu. Teprve když ho přesvědčil, že je pilotem RAF, odnesl ho do domu. Elston působil jako stíhací pilot u 313. perutě RAF. "Myslím, že česká mládež o nás vlastně skoro nic neví, pro ně jsme jen lidé, kteří si hodně dávno hráli s letadly. A co horšího, nikdo už před mladými nevzpomene, co se s námi dělo v poválečných letech," postěžoval si v připravované knize Jsi hrdý na svou zemi? aneb se známými i neznámými lidmi na vlasteneckou notu.