Zprávy | Z archivu rubriky


Zavedení tzv. elektronického mýtného před rokem 2006 není podle ministerstva dopravy reálné. Premiér Stanislav Gross přitom v sobotu uvedl, že Česko možná zavede elektronické mýtné v roce 2005, tedy o rok dříve oproti původním plánům.

Stát chce pro tranzitní kamionovou dopravu co nejrychleji zavést podobné podmínky, jako jsou v Rakousku, které již elektronické mýtné zavedlo, a Německu, kde začne mýtné platit od příštího roku. Jinak by Česká republika byla pro projíždějící kamiony výrazně levnější a hrozil by jí další nárůst tranzitní dopravy.

Zavedení mýtného ale musí předcházet řada kroků, které zaberou určitý čas, vysvětlila mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. Například veřejná soutěž na dodavatele bude podle pravidel Evropské unie trvat minimálně 3,5 až čtyři měsíce, po ní musejí následovat lhůty pro odvolání uchazečů. Kromě samotné soutěže, kterou chce MD vyhlásit začátkem příštího roku, budou několik měsíců trvat stavební úpravy a další opatření před samotným spuštěním systému.

Celkem se počítá se zpoplatněním 3000 kilometrů dálnic a vybraných silnic prvních tříd. V současnosti platí známky na dálnicích o celkové délce 712 kilometrů.

Ve hře jsou pořád oba dosud existující systémy monitorování ujetých kilometrů, podle kterých by dopravci za skutečné použití silnic platili. Je tedy možné, že se v ČR bude nakonec využívat podobný systém jako v Rakousku, kde se pohyb kamionů monitoruje pomocí mikrovlnné technologie. Ta je sice stavebně náročnější, protože vyžaduje vybudovat brány na všech nájezdech a výjezdech ze zpoplatněných úseků, v Rakousku ale funguje bez větších problémů.

Je také možné, že ČR zvolí modernější systém monitorování ujetých kilometrů pomocí satelitu, který zavádí Německo. Tam však měl původně začít fungovat k 31. srpnu loňského roku, jeho start byl ale kvůli technickým problémům dosud nevyzkoušené technologie několikrát odložen. Nakonec by provoz měl začít příští rok v lednu.

Ministr dopravy Milan Šimonovský však již dříve zmiňoval možnost, že ČR přistoupí na nějaký odlišný systém, který by se ještě mohl objevit. Je také možné, že Česko zvolí pro zavedení systému jednu z technologií a pak postupně v souladu s rozhodnutím celé EU přejde na jinou.