Sazbám v sousedních zemích by mělo zhruba odpovídat elektronické mýtné,
které se chystá stát od roku 2006 zavést v síti tuzemských dálnic a
vybraných silnic pro nákladní dopravu. Výši elektronického mýta, které
má nahradit dosavadní systém dálničních známek, stát dosud nestanovil.
Ze zjištění ČTK vyplývá, že v Česku by dopravci mohli platit zhruba
stejně jako v Německu, kde je mýtné poněkud nižší než v Rakousku, a
činí zhruba čtyři koruny za kilometr. Ministr dopravy Milan Šimonovský
dříve uvedl, že nákladní auta by mohla v ČR za kilometr platit tři až
pět korun. V Německu, kde se začne mýtné vybírat od příštího roku, by
to mělo být v přepočtu 2,88 až 4,48 koruny. V Rakousku nákladní vozy
již platí od 4,16 do 8,736 koruny za kilometr. Přesná výše zpoplatnění
českých silnic ještě není určena, bude až součástí posouzení celé
ekonomie tohoto záměru, řekla mluvčí ministerstva dopravy (MD) Ludmila
Roubcová. Rozhodně se ale sazby nebudou výrazně lišit od cen v okolních
státech. Cena bude zohledňovat i to, že zahraniční kamiony, které
používají naši silniční síť, představují jen malý podíl celkové
nákladní dopravy v zemi. Ceny se tak dotknou především českých
dopravců, dodala. Celkem se v ČR počítá se zpoplatněním asi 3000
kilometrů dálnic a vybraných silnic prvních tříd. Které to budou, ale
také ještě není zcela zřejmé. V současnosti platí dálniční známky na
dálnicích o celkové délce 712 kilometrů. Z nich Státní fond dopravní
infrastruktury vybere ročně přes dvě miliardy korun. Výnos z mýtného
odhaduje ministerstvo dopravy v prvních letech na čtyři miliardy, do
pěti let pak až na deset miliard korun. Na zavedení mýtného na
silnicích čeká také železnice, která dlouhodobě poukazuje na nerovné
podmínky na dopravním trhu mezi dráhou a silnicí. Podle mluvčího ČD
Petra Šťáhlavského totiž kamiony při současném paušálním poplatku, tedy
dálničních známkách, čím více ujedou, tím relativně méně platí.
Železnice naopak platí za každý ujetý kilometr, tedy čím více jezdí,
tím více platí. To se projevuje v konkurenceschopnosti a v konečné ceně
pro zákazníky, dodal. Po zavedení mýta proto ČD čekají, že by se část
nákladní dopravy mohla přesunout na dráhu. Mýtné chce ČR začít zavádět
postupně v roce 2006, uvažuje se o zpoplatnění všech vozidel nad 3,5
tuny. Osobní automobily by mýtné měly začít platit v roce 2012.