Jako "opatrně optimistické" popisuje Evropská komise své hodnocení
vládního návrhu české reformy veřejných financí. Považuje ji za první
krok k jejich konsolidaci, jen velmi opatrně ale komentuje šanci
reformy na schválení parlamentem i na případný příznivý vliv na
ekonomickou situaci.
Komise se domnívá, že česká vláda správně koncipuje reformu o dvou
částech, jež se rovnovážně týkají rozpočtových příjmů i výdajů. Volí
tak těžší cestu; snazší by zajisté bylo pouze zvýšit daně. Debata v
politické rovině a mezi sociálními partnery ukázala, že existuje jisté
pochopení pro takový postup.
V daňové části návrhu komise vítá především nové zákony o dani z
přidané hodnoty a o spotřebních daních, které znamenají definitivní
sladění se směrnicemi EU. Po prezidentském zamítnutí se tudíž s napětím
očekává jejich osud. Pokud neprojdou, bude mít Česko sedm měsíců před
vstupem jeden černý puntík navíc na seznamu nesladěné legislativy.
Daně z příjmů a z nemovitostí právo EU neupravuje, takže ani hodnocení
navržených změn není podrobné. "Vidíme snahu uspokojit významné
ekonomické aktéry, tedy podniky, a zároveň zajistit větší tok příjmů do
státní pokladny," podotkl expert EK. Podle znalců by zdanění podniků
mělo začít klesat od evropské špičky směrem k průměru, což by mělo
pomoci jejich konkurenceschopnosti.
Naopak daňové zatížení statisíců příslušníků svobodných profesí bude
jen spravedlivé, protože jejich situace byla "až příliš příznivá".
Nebylo by divu, kdyby tito samostatně podnikající lidé protestovali;
nová situace ale posune ČR ke standardu aplikovanému v zemích EU.
V oblasti sociálních výdajů Praha podle EK vyslyšela opakované pobídky,
aby se hluboce zamyslela nad podobou a logikou důchodového,
nemocenského a sociálního systému. Navrhované úpravy nejdou dost
daleko, lze je ale považovat za první etapu na této cestě. Svědčí to o
snaze přemýšlet o skutečných prioritách a orientovat sociální
zabezpečení na potřebné vrstvy obyvatelstva, protože plošné
uspokojování všech si stát nemůže dovolit. Konkrétní opatření EK ovšem
nehodnotí, protože v této oblasti nemá kompetence.
Navrhovaná česká opatření se podle ní podobají postupu některých
chudších zemí EU a také tomu, co se doporučuje dalším státům unie -
soustředit státní výdaje v rámci přerozdělování na slabé vrstvy
obyvatelstva a zabránit tak tomu, aby "stát blahobytu" dusil samotný
stát. EK oceňuje, že bolestná debata na toto téma jde v Česku na dřeň
problémů, aniž by vyvolávala zásadní sociální konflikt.