Zprávy | Z archivu rubriky


Cestující Českých aerolinií se nově mohou před odletem z pražské Ruzyně odbavit již den předem. ČTK to oznámila ředitelka komunikace Dana Dvořáková. Žádná další společnost podle ní zatím v Praze možnost odbavení den před odletem nenabízí.

Možnost odbavování den před odletem považuje za jednu z cest, jak ulehčit přetíženému terminálu také Česká správa letišť. Podle jejího generálního ředitele Martina Kačura je ale otázkou, zda si na to lidé zvyknou. ČSA podle Dvořákové čekají, že o odbavení den předem bez front budou mít zájem hlavně obchodníci.

ČSL chce také zřídit v terminálu takzvané samoobslužné odbavovací kiosky, u kterých by si mohli vyřídit formality cestující s letenkou s magnetickým proužkem. Takové odbavení bude ale určeno jen pro lidi, kteří cestují bez zavazadel.

Nově tedy cestující ČSA na lety, které startují do 10:00 hodin následujícího dne, mohou svá zavazadla na letiště přinést den předem od 18:00 do 21:00 hodin k přepážkám číslo 51 a 52. Cestující si odbaví zavazadla a vezme palubní vstupenku. V den odletu v ranní špičce, kdy jsou u přepážek obvykle fronty, už pak jde rovnou k letadlu.

Kromě odbavení den předem poskytují ČSA již delší dobu také možnost telefonického odbavení těm, kdo cestují pouze s příručním zavazadlem. Ti se mohou předem telefonicky odbavit na čísle 220 113 742, kde jim personál přichystá palubní vstupenku. Tu si cestující vyzvedne nejpozději 30 minut před odletem u přepážky číslo 40 a 41. Loni této možnosti využilo přes 14.000 cestujících a za prvních pět měsíců letošního roku jich bylo již 9785.

Kabinet premiéra Miloše Zemana uzavřel ohledně stavby dálnice D47 pro stát nevýhodnou smlouvu, vyplývá z šetření sněmovní vyšetřovací komise. Korupční jednání ale podle ní uzavření smlouvy mezi státem a společností Housing&Construction neprovázelo. Vypovězení smlouvy vládou Vladimíra Špidly pak bylo to nejlepší, co mohla česká strana v dané situaci udělat, uvedla komise.

Komise rovněž konstatovala, že přístup ze strany státních orgánů byl nedůsledný a málo profesionální. Komise upozornila, že nebyla vedena řádná dokumentace ke stavbě a nebyla stanovena odpovědnost jednotlivých útvarů a osob. Komise rovněž zdůraznila, že Zemanova vláda ke konci svého mandátu rozhodla o stavbě dálnice na základě neúplných a jednostranných informací.

Ve sněmovně se ve středu objevila i oponentní zpráva, kterou vypracovali poslanci ODS. Obě zprávy shodně konstatují, že Zemanova vláda uzavřela nevýhodné smlouvy a Špidlova vláda vypovězením této smlouvy v dubnu loňského roku učinila správný krok. Vypovězením smlouvy ale česká strana přišla o 626 milionů korun. Peníze získala (H&C) jako odstupné. Česká republika tuto sumu zaplatila již loni. ODS ale ve své správě navíc konstatuje, že rozhodnutí zadat tuto zakázku jednomu zájemci bez výběrového řízení nebylo založeno na odborných argumentech, "ale šlo o čistě politické rozhodnutí". Takové závěry ze šetření sněmovní komise však podpořila jen ODS.