Zprávy | Z archivu rubriky


Elektronické mýtné v Česku by měly začít platit v průběhu roku 2006 pouze nákladní vozidla nad 7,5 tuny. Překvapivě o tom rozhodla vláda. Původně se totiž počítalo s tím, že budou zpoplatněna i vozidla nad 3,5 tuny. Vláda tak chce podpořit menší domácí dopravce, dodal po jednání vlády ministr dopravy Milan Šimonovský. Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia by však o žádnou plošnou podporu malých dopravců nešlo. "Malý dopravce není ten, kdo využívá malá vozidla," řekl mluvčí sdružení Martin Felix. Například pro malou firmu, která má jeden kamion, by toto opatření nemělo žádný význam. Uvítají ho však například živnostníci nebo rozvážkové služby, které však většinou zamýšlené zpoplatněné úseky dálnic nevyužívají příliš často. Kdy začnou platit mýtné v Česku také vozidla nad 3,5 tuny, není podle Šimonovského zatím rozhodnuto. Nejspíš to však nebude dříve než v roce 2008. "Vláda chce, aby i po zavedení mýtného čeští dopravci zůstali konkurenceschopní v rámci Evropy," řekl Šimonovský. Bude proto uvažovat také o dalších kompenzacích. Snížit by se měla silniční daň na minimální úroveň EU a sazby mýtného by měly být stanoveny tak, aby zvýhodňovaly ekologická vozidla.

Stát chce na mýtném vybrat ročně asi pět až sedm miliard korun. Nyní má z dálničních známek z vozidel nad 3,5 tuny 900 milionů korun. Mýtné by se v první fázi mělo vybírat na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Později by se postupně mělo rozšířit na vybrané tahy prvních tříd. O tom však musí ministr dopravy jednat s EU. Ta zatím umožňuje zpoplatnění jen na víceproudých silnicích. Podle Šimonovského se bude o zakázku na vybudování systému pro výběr elektronického mýta ucházet desítky firem. Zájem už projevily čtyři velké firmy či uskupení vedená firmami Siemens, Kapsch, IBM a Transtoll. Elektronické mýtné má mimo jiné omezit růst nákladní dopravy přes Českou republiku.