V přízemí pravého českého paneláku proměnil mladý výtvarník Michal
Pěchouček prostory Českého centra v New Yorku. Na zdi realisticky
namaloval dopisní schránky, dveře od výtahu, schodiště, bakelitový
vypínač i skříň na hasičský hydrant. To vše na podkladu vyšisovaných
stěn s nezbytným válečkem. "Je to přenos českých reálií v designu
rozvinutého socialismu do New Yorku," popsal svoji instalaci
jednatřicetiletý umělec v rozhovoru pro ČTK. "Dojem nemusí být pro
zdejší publikum moc přenositelný nebo srozumitelný, ale pro mě je
důležité, že lidé mohou uvěřit, že taková realita někde existuje nebo
existovala," řekl. Proti panelákům ale nic nemá, sám v nich prožil
takřka celý život. Fascinují ho ovšem místa, kde se setkává "intimita
domova s veřejným prostorem". Z toho také vycházel, když na zdi Českého
centra namaloval kopie čtyř notoricky známých obrazů, které se
vyskytovaly, a možná vyskytují v domovních chodbách, ve školách,
čekárnách, na úřadech a dalších podobných místech. "Tím, že jsou všude,
se z těch skvělých obrazů Jana Zrzavého, Františka Tichého nebo Josefa
Čapka staly výtvarné fráze," říká Pěchouček. "Podobně je to i v
Americe, kde snad v každém hotelu visí Kandinský nebo van Gogh.
Vizuální fráze jsou všude, nezáleží na režimu," dodává.
Michal Pěchouček, laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2003, se
věnuje vedle malby také dalším výtvarným oborům, mimo jiné fotografii a
videotvorbě. Jeho film Kočárkárna, který je sledem fotografií
motivovaných prostorem sídliště a životem na něm někdy v 80. letech,
sklidil uznání i na čtvrteční vernisáži newyorské instalace. Výstava s
názvem Groud Floor (Přízemí) bude otevřená do 15. března.