Chmurné myšlenky už přepadaly členy posádky kamionu Karla Lopraise,
když se museli vypořádat s více než dvoudenním nuceným pobytem v
africké poušti. Jejich tatře minulý týden v pondělní desáté etapě
praskl homokinetický kříž u přední nápravy a jen s náhonem na zadní
kola byl vůz schopen ujet kolem třiceti kilometrů vstříc pomoci. Už o
dva dny dříve však měl Loprais velké potíže, když zapadl do soliska a
vyprošťování kamionu zabralo pět hodin. "Vyhrabávali jsme to takřka po
centimetru," řekl novinářům Loprais po úterním návratu z Afriky. "Byla
to velmi náročná práce," vzpomínal šestinásobný vítěz závodu. Potíže
jim dělal hlavně vítr a všudypřítomný písek. "Vysušoval nás a byl
strašně slaný," vyprávěl závodník přezdívaný 'Monsieur Dakar'. Další
problém potkal jeho kamion právě v desáté etapě. Znamenal nejen
konečnou pro letošní ročník, ale hlavně velký problém, jak vůz opravit
a dostat do Dakaru. "Mohli jsme počkat na sběrný vůz a kamion tam
nechat. Ale to jsme nechtěli," řekl navigátor Josef Kalina. Pro něj to
byl s velkou pravděpodobností poslední ročník Dakaru. "Je to spíš pro
mladé, kteří mají víc rozumu," usmíval se Kalina. K tomuto rozhodnutí
dospěl v poušti, kde kvůli poruše zůstali tři členové posádky dva a půl
dne pouze se čtyřmi litry vody. "Už jsme si představovali, jak se
plazíme vedle kostí mršin a vidíme fatu morgánu. A báli jsme se, že by
nás nakonec Karel v noci snědl," snažil se Kalina vtipkovat při
vzpomínce na nepříjemný zážitek.
Ani zdánlivě bezvýchodná situace tým nezlomila. "Už jsme zažili na
Dakaru hodně, ale dva a půl dne v poušti takřka bez vody jsme tedy
ještě nebyli. Bylo to složité, ale zvládli jsme to," řekl s úlevou
Loprais. Rozhodně to pro něj neznamená stop pro další ročníky. "Dá se
to znova vyhrát, ale musíme zapracovat na technice," shodli se všichni
členové týmu. Už letos chtěla Tatra nasadit do dakarské rallye dva
kamiony, ale plán byl odložen na další sezonu. "Ale závisí to na
technice a financích," prohlásil Loprais. "Rusové měli v závodu tři
kamiony, jeden asistenční, šestikolku s náhradními díly, další
šestikolku, na které měli karavan se sprchou a třemi pokoji a dvě
osobní auta s osmi mechaniky. Bylo jich tam sto padesát," srovnal
Kalina.