Zprávy | Z archivu rubriky


Družstevníci, kteří již za byt zaplatili, by měli mít právo na bezplatný převod do osobního vlastnictví a v případě vyhlášení konkurzu by svými byty za závazky družstva neměli ručit. Věřitelé by tak již neměli být uspokojováni na úkor družstevníků. Novinářům to řekla bývalá poslankyně Unie svobody Hana Marvanová a nezařazený poslanec Tomáš Vrbík, který sněmovně předloží pozměňovací návrh k novele zákona o konkurzu a vyrovnání.

Před úřadem vlády ve středu kvůli legislativním nedostatkům, které se týkají převodu bytů, demonstrovali vlastníci bytů ze zkrachovalého bytového družstva Kavčí skála z Říčan u Prahy a pražského družstva Hutmanka. Spor o převody bytů do vlastnictví se u říčanských družstevníků vede již sedm let a lidé stále nevědí, zda své byty budou muset znovu zaplatit. "Jednou nabytá práva družstevníků není možné popřít a dát za pravdu jen věřitelům," řekla Marvanová, která se na pozměňovacím návrhu podílela.

Bezplatný převod bytů do vlastnictví družstevníkům, kteří byt zaplatili, umožňuje zákon o vlastnictví bytů. Zákon o konkurzu a vyrovnání však takové ustanovení v současnosti nemá. Právní mezera tak vede k nejistému postavení družstevníků.

Bytové družstvo Kavčí skála zkrachovalo v roce 1998. Kvůli mnohamilionovým dluhům, za které údajně může bývalé vedení, nyní zhruba 400 vlastníkům hrozí, že za své byty budou muset znovu zaplatit. Podle správce konkurzní podstaty ale družstevníci o problémech družstva věděli a byty si chtěli rychle převést do osobního vlastnictví, aby se vyhnuli následkům konkurzu. Jejich byty tak podle něj do konkurzní podstaty patří. Premiér Stanislav Gross slíbil družstevníkům, že podpoří legislativní změny vedoucí k jasným pravidlům převodu bytů do osobního vlastnictví.

Návrh na omezení některých výhod poslanců a senátorů, který vypracoval předseda KDU-ČSL Miroslav Kalousek, má podporu kabinetu. Rozhodující nicméně bude postoj zákonodárců. Kalousek navrhuje zrušit bezplatnou leteckou dopravu po republice a přiznat členům parlamentu stejné diety, na jaké mají nárok ostatní zaměstnanci při cestách do zahraničí. Dosud zákonodárci dostávají 2,5násobek běžných diet. Další omezení by se týkalo funkcionářů parlamentních komor, kteří využívají služební automobil s kartou na benzin a současně berou cestovní náhrady, které se podle vzdálenosti bydliště pohybují od 18.600 do 27.900 korun měsíčně. Podle Kalouskova návrhu by si museli vybrat - buď budou dál používat kartu a z cestovních náhrad jim zůstane jen 15 procent, nebo si nechají plné náhrady a vzdají se karty.

Zrušení bezplatné letecké dopravy by se dotklo zejména poslanců a senátorů ze severní Moravy. Vnitrostátní letenky by si měli platit z běžných cestovních náhrad, které mají k platu. Například Poslanecká sněmovna by uspořila asi čtyři miliony korun ročně. Zatímco souběžné proplácení cestovného a benzinu či zrušení bezplatných letů většina poslanců podporuje, ke zkrácení diet mají mnozí výhrady. Soudí, že v zahraničí reprezentují stát a s tím jsou spojeny i vyšší výdaje. Někteří poslanci už dali najevo, že návrh šéfa lidovců a sněmovního rozpočtového výboru je populistický a nesystémový.