Zprávy | Z archivu rubriky


Do Prahy se z Vídně vrátili zlatí čeští hokejisté, noví mistři světa. Na starém ruzyňském letišti je vítali rodinní příslušníci a také asi dvě stovky fanoušků. Jako první se na schůdcích letadla symbolicky objevil s pohárem v rukou kapitán David Výborný, jenž získal v rakouské metropoli již svůj pátý světový titul. Výprava pobyla na letišti zhruba tři čtvrtě hodiny, pak odvezla ukázat zlatý pohár na Staroměstské náměstí. Na zaplněné tradiční dějiště triumfálních oslav, kde čekalo více než dvacet tisíc fanoušků, dorazili hokejoví reprezentanti autobusem. Největších ovací se dočkal Jaromír Jágr. Oslavy se nesly i v duchu vzpomínky na tragicky zesnulého kouče olympijských vítězů z Nagana Ivana Hlinku. Jeho portrét položili hokejisté do poháru a vzdali mu hold.

Hokejisté spustili po příchodu na pódium sprchu šampaňského do vlastních řad i na nejbližší fanoušky, kteří se tísnili pod pódiem. Jaroslav Špaček nevynechal dokonce hlídkující policisty. Nastalo objímání, zvedání rukou a tleskání. Když přišel na pódium jako poslední kouč Vladimír Růžička, došlo i na proslovy. Hráči vesměs pěli ódy na své příznivce. "Čeští fanoušci jsou nejlepší na světě a Praha nejlepší město," křičeli téměř všichni. Kouč Růžička děkoval. "Fandili jste skvěle a já jsem hrdý na všechny hráče," řekl. Fanoušci jej vyzvali, aby u reprezentace zůstal. "To byl museli zůstat všichni hráči," odvětil.

Triumf českých hokejistů na mistrovství světa ve Vídni nepotěšil jen sportovní fandy, ale také většinu sázkařů. Více než polovina tipujících totiž vsadila na vítězství týmu trenéra Vladimíra Růžičky. Na výsledcích turnaje tratily naopak sázkové kanceláře, protože favorité vesměs vyhrávali. MS bylo největší sázkařskou událostí roku a objem sázek překonal loňský pražský šampionát, vyplývá z ankety ČTK mezi provozovateli sázek.

Vedení Českých drah po půlroce vyjednávání podepsalo s odbory kolektivní dohodu. Platy tak na dráze letos porostou v průměru o pět procent, zaměstnanci také budou moci čerpat až dva týdny dovolené navíc i řadu dalších výhod. ČTK to řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V loňském roce průměrná mzda na dráze činila 18.340 korun. Vyjednávání vázlo kvůli požadavku strojvůdců na zvláštní příplatek pro jejich profesi. To však bylo nepřijatelné pro vedení firmy i pro ostatní odboráře. Strojvůdci nakonec přistoupili až na návrh řešení sporu, který předložila zprostředkovatelka.

Podle mluvčího Federace strojvůdců Libora Poláčka je podepsaná dohoda kompromisem. Strojvůdci na něj přistoupili s vidinou, že jejich odměňování bude od příštího roku řešeno systémovějším způsobem, než byl jimi požadovaný příplatek. Podle zprostředkovatelky se nyní na dráze začne vyjednávat o změnách tarifního zařazení některých profesí, včetně strojvůdců. Změna tzv. sborníku prací, tarifního zařazení profesí a systému odměňování na dráze by měla přitom být komplexní. Nová verze by měla lépe odrážet náročnost jednotlivých činností a odpovědnost zaměstnanců. Strojvůdci předpokládají, že tak jejich profese bude lépe ohodnocena. Jednání to ale podle Poláčka nejspíš nebudou jednoduchá. Pokud totiž vedení ČD přistoupí na to, že strojvůdcům přidá, lze očekávat požadavky na zvýšení tarifů také od dalších profesí.

Podepsání kolektivní dohody bylo jednou z priorit nového generálního ředitele Josefa Bazaly. Kvůli tomu, že kolektivní smlouva nebyla na dráze dlouho uzavřena, hrozilo, že se o 2000 až 2500 zvýší počet lidí, které ČD letos chtějí propustit. Nyní je však podle Šťáhlavského zřejmé, že se počet pracovníků letos sníží jen o původně plánovaných 6000 lidí. Větší část z nich využije tzv. doprovodný sociální program, a odejde tedy s vysokým odstupným. Podnik, který je největším zaměstnavatelem v zemi, má celkem 70.000 pracovníků.