Zprávy | Z archivu rubriky


Rozhodnutí pražských radních o zdražení jízdného v městské hromadné dopravě je podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) začátkem k přechodu na zcela jiný tarifní a odbavovací systém. "Chceme jít cestou elektronického jízdného a elektronických jízdních dokladů a elektronického odbavování," řekl radní. Proces by měl trvat několik let. Do konce roku mají odborníci předložit radním návrh na změnu jízdného z časového na pásmové, uvedl předseda finančního výboru města Miroslav Poche (ČSSD). Při zavedení pásmového jízdného by bylo bezpodmínečně nutné, aby se v metru opět objevily turnikety. Odborníci mají načrtnout, jak by to vypadalo a kolik by to stálo, uvedl Poche.

Podle rozhodnutí radních zdraží od července výrazně jednotlivé jízdenky. Například základní přestupní lístek bude stát 20 korun místo nynějších 12 Kč. Předplatní kupony budou dražší asi o deset procent. Kromě některých opozičních zastupitelů se zdražení jízdného nelíbí například bývalému ministrovi životního prostředí Martinu Bursíkovi. Lidi to podle něho odradí od využívání hromadné dopravy. Městská rada vysvětluje zdražení zvyšováním nákladů u položek, které není možné ovlivnit. Nepoměr mezi tím, že tržby kryjí 23 procent nákladů na hromadnou dopravu ve městě a zbytek tvoří dotace, je ve srovnání s jinými evropskými městy obrovský, tvrdí Šteiner. Třeba ve Varšavě kryjí tržby přes 71 procent nákladů, v Bratislavě téměř 45 procent a v Budapešti a ve Vídní shodně asi 40 procent. V Berlíně je to 33 procent, v Bruselu 28 procent, uvedl magistrát. Na bruselskou úroveň by se od zdražení měla dostat i Praha.

Radní Radovan Šteiner (ODS) hovořil o zavedení takzvané pražské karty. Jde o to, že by celodenní jízdenka, kterou používají hlavně turisté, byla spojena s dalšími výhodami, jako jsou slevy na vstupném do různých městských kulturních i jiných zařízení. O tom by se mělo rozhodnout do konce roku, řekl radní.