Zprávy | Z archivu rubriky


Do druhé poloviny své koncertní pouti, při níž už pěšky ušel asi 150 kilometrů, vkročil v pondělí písničkář Václav Koubek. Ze svého domu v Chotěmicích na Táborsku se vydal minulé pondělí a do cíle pěší šňůry, jejíž součástí je pět koncertů, chce dorazit tuto sobotu. Jeho úmyslem je podrobně poznat krajinu a její obyvatele. "Lidé by se měli nejdřív projít kolem svého domu, do detailu poznat okolí a teprve pak se vydávat na daleké cesty," míní. Svérázný harmonikář má v plánu ujít denně 20 až 30 kilometrů. Řídí se podle turistických map: z Táborska se vydal na Pelhřimov, Dačice, Telč, Třebíč a své putování završí v Posázaví. V úterý zahraje v Přibyslavi a v sobotu ukončí netradiční šňůru koncertem v Nespekách u Benešova. Trasu si vytyčil podle míst koncertů, která nejprve objel autem, aby si zde uložil harmoniky a mohl putovat jen s nejnutnější zátěží. Spí pod širákem, tempo si volí tak, aby stihl vnímat krajinu a rozmlouvat s lidmi, které potká. "Celou neděli jsem šel podél řeky - proti proudu, což je ostatně má filozofie," řekl. Muzikant, který v minulosti prošel pěšky Indii a napsal o tom knihu Kari povídky, má obdobný úmysl i teď. Pro soubor dokumentárních povídek z této cesty má pracovní název Někoho potkám. Vede si deník, občas si něco na cestě vyfotografuje a přemýšlí, že by na některá místa nebylo marné vrátit se s kamerou. "Pro mě jsou ale nejpřesnějším nástrojem slova, některé momenty jsou jinak nesdělitelné," dodal Koubek.

Odborníci pokračují v odstraňování následků sobotní havárie cisterny s ropnými látkami nedaleko Okřínku u Poděbrad na Nymbursku. Do půdy uniklo téměř 11.500 litrů pohonných látek, z toho zhruba dvě třetiny tvoří benzin a třetinu nafta. Zástupci městského úřadu i České inspekce životního prostředí v pondělí ČTK opět ujistili, že nejsou ohroženy studně v okolních obcích ani zdroje minerálních vod.

Při havárii se cisterna i s přívěsem poškodila a ropné látky z ní začaly unikat do pole u silnice. Cisterna přepravovala celkem 17.000 litrů benzinu a 12.000 litrů nafty. Do nedělního večera odborná firma odtěžila a odvezla převážnou část silně kontaminovaných zemin a v dotěžování se pokračovalo ještě v pondělí.

Zdena Vaňková z královéhradeckého inspektorátu České inspekce životního prostředí ČTK v pondělí potvrdila, že ropné látky zasáhly podzemní vodu v hloubce dvou metrů. V současné době začali odborníci připravovat monitorovací vrty, které mají ověřit rozsah znečištění. Vrty bude možné využít i pro případ další nutné sanace. Vaňková považuje za vysoce nepravděpodobné, že by znečištěná voda mohla doputovat proti proudu do studní v Okřínku či v jiných obcích v blízkosti. Přesto inspekce nechala preventivně odebrat vzorky ze studní, především pro potvrzení toho, že voda v nich je v pořádku. Inspekce také nedoporučila lidem žádná omezení při využití vody ze studní. Pravděpodobnost zasažení zdrojů minerálních vod je podle inspekce téměř nulová. "Ale samozřejmě uvidíme, co řekne další průzkum, který se nyní dělá a který bude zaměřen právě na ověření kvality podzemních vod," dodala Vaňková.

Nejvyšší soud v Brně ve čtvrtek odmítl dovolání řidiče Pavla Krbce, kterého krajský soud v Českých Budějovicích loni poslal na osm let do vězení za zavinění dopravní nehody autobusu u jihočeských Nažidel. Při havárii před dvěma lety zemřelo 19 lidí. Proti rozhodnutí už lze podat pouze ústavní stížnost, řekla v pondělí ČTK mluvčí nejvyššího soudu Marika Komoňová. Krbcův advokát Zdeněk Ptáček ve svém dovolání k Nejvyššímu soudu v Brně tvrdil, že soudy v tomto případu nepostupovaly podle trestního řádu. Uváděl, že technický stav autobusu značky Neoplan hodnotil jen jeden soudní znalec. Trestní řád však podle něj hovoří o tom, že ve zvlášť obtížných případech se přibírá znalecký ústav nebo dva soudní znalci. Nejvyšší soud ale tyto argumenty neuznal. Karel Hart, který přišel v autobusu o syna, rozhodnutí Nejvyšší soudu přivítal. Případ sleduje od samého počátku a je přesvědčen, že okresní i krajský soud postupovaly správně. "Rozhodnutí soudů sice někdy bývají překvapivá, ale tentokrát jsem nepochyboval, že Nejvyšší soud dovolání zamítne. Nedovedu si vůbec představit, kdo jiný by měl za tragédii nést odpovědnost než řidič," řekl v pondělí ČTK Hart. Českobudějovický krajský soud potrestal Krbce proto, že se po určitý časový úsek dostatečně nevěnoval řízení, a tak zavinil nehodu. Vedle 19 mrtvých si nehoda vyžádala i těžká zranění 34 cestujících. Podle Krbcova obhájce ale nehodu zavinila technická závada autobusu, tu však vyloučili soudní znalci.

Saský zemský premiér Georg Milbradt v pondělí připustil, že volný pohyb pracovních sil se může v některých oblastech uvolnit před uplynutím celého sedmiletého přechodného období. Jeho pondělní setkání s českým ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou ale potvrdilo, že v této oblasti má Česká republika a Sasko stále rozporné názory a Milbradt potvrdil saské odhodlání bránit před vstupem východoevropské konkurence ty profese, v nichž v zemi panuje nezaměstnanost. "Už nyní máme na saském pracovním trhu nedostatek zaměstnanců v určitých profesích. Jde hlavně o akademické obory, myslím třeba na lékaře nebo počítačové odborníky. Zde bude liberalizace možná rychleji než v oborech, v nichž v Německu panuje nezaměstnanost," řekl Milbradt novinářům.

Německo může bránit vstupu zaměstnanců z nových zemí EU na svůj pracovní trh po sedm let od loňského rozšíření unie. Funkčnost přechodného období zhodnotí Evropská komise poprvé dva roky po rozšíření. I pak ale může Německo využít další tři roky a popřípadě i dva roky. "Vycházím z toho, že i po prvních dvou letech v tom tříletém období budou existovat omezení," potvrdil Milbradt. "Ale bude jistě možné diferencovat podle povolání," řekl saský premiér. Navíc si nemyslí, že by státy, které přechodné období využívají, rozlišovaly mezi jednotlivými přistoupivšími zeměmi. "Nemyslím, že dojde k rozlišení na Česko a další východoevropské země, půjde o všeobecnou úpravu," řekl.

"Z České republiky žádné problémy, které se týkají pracovního trhu kdekoliv v Evropě, nebudou, protože Češi nejsou schopni ani rozhodnuti ohrozit žádný pracovní trh," komentoval to Svoboda. S Milbradtem mluvili o ústavní krizi EU a nutnosti pokračovat v ratifikaci euroústavy, již zatím odmítla Francie a Nizozemsko. Oba vyzdvihli dobré ekonomické vztahy mezi Saskem a Českem. "Export z České republiky do Saska vzrostl o 64 procent po vstupu České republiky do Evropské unie. Za stejné období vzrostl náš obrat o 36 procent a přesahuje dvě miliardy eur," řekl šéf české diplomacie.

Česko je také připraveno učinit vstřícné kroky vůči menšině Lužických Srbů v Sasku. "Jaká to bude forma a jaký způsob, to je ještě předmětem našeho jednání," řekl Svoboda. Je možné, že z pražského lužického semináře vznikne centrum německo-česko- lužickosrbského setkávání. Milbradt dodal, že saská vláda má o tento projekt zájem.

Představitelé ČSSD a ODS při pondělním jednání o evropské ústavě a důchodové reformě nedospěli k žádné shodě. Obě strany setrvaly na svých pozicích. "My jsme si každý zatím ponechali svá stanoviska," řekl po téměř dvouhodinové přísně utajované schůzce v Kramářově vile předseda vlády a místopředseda ČSSD Jiří Paroubek. Rozdílnost stanovisek mezi ČSSD a ODS na evropskou ústavní smlouvu potvrdil také předseda občanských demokratů Mirek Topolánek. "Co se týče ratifikačního procesu (evropské ústavy), zůstávají naše strany na svých pozicích," řekl v pondělí dopoledne novinářům. ODS odmítá pokračování procesu schvalování ústavy EU. "Názory se nesblížily, protože euroústava je po odmítnutí dvěma státy mrtvý dokument," dodal místopředseda strany Petr Nečas. Šéf ODS prohlásil, že další diskuse o evropské ústavě mezi občanskými demokraty a sociálními demokraty se plánuje po summitu EU v druhé polovině června. Předseda ČSSD Stanislav Gross po schůzce řekl, že "je nutné být v hlavním evropském proudu," a podotkl, že Česko by mělo dodržet závazky, které přijalo, to znamená jednat o ratifikaci evropské ústavy. "Máme zájem na tom, aby pozice České republiky byla jednotná," zdůraznil s tím, že by podle představ ČSSD měl premiér odjet na summit do Bruselu s konkrétním návrhem.

K důchodové reformě Nečas poznamenal, že se ODS s vládní koalicí shoduje pouze na tom, že by měla nadále pokračovat práce takzvané kontaktní skupiny, která má na starosti přípravu nového penzijního systému na starosti. "Je to věcí expertních týmů a budeme připravovat schůzku předsedů politických stran," uvedl Paroubek. K návrhu ODS, že by měly základní důchody po reformě činit 20 procent průměrného platu, což by nyní bylo kolem 3500 korun, se nevyjádřil s tím, že se "o detailech" nehovořilo. Premiér označil pondělní schůzku za přípravnou, po které by měla následovat další kola jednání. Příští se má uskutečnit za 14 dní. Zatímco jednání o důchodech bude prozatím spíš věcí expertů, v souvislosti s evropskou ústavou budou obě strany v "permanentním kontaktu," uvedli šéfové sociální demokracie.

Policie stíhá tři členy komise zřízené ministerstvem financí za přijímání úplatků. Podle policistů za úplatek 50 milionů korun nabízeli dvěma firmám, že jim zajistí zvýhodnění na trhu, informoval ČTK Pavel Hanták z policejního prezidia. Podle ministerstva financí již komise neexistuje a její doporučení vláda nepřijala. Muži údajně v létě 2003 nabídli zástupcům dvou pražských firem, že vypracují v rámci komise doporučení, která jejich společnosti na trhu zvýhodní. Za to požadovali 50 milionů v cenných papírech několika vodárenských společností. Tím si chtěli podle Hantáka zajistit, aby úplatek budil dojem legálního obchodu a nepodléhal zdanění. "Tito muži jsou zástupci frýdecko-místecké obchodní firmy a zároveň v té době vykonávali funkci členů této komise," řekla České televizi Jana Moravcová z Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality. Mluvčí ministerstva financí Marek Zeman se k policejnímu šetření členů komise nechtěl vyjadřovat. Účelem komise bylo podle něj vypracovat pro vládu analýzu a návrh řešení v oblasti vodárenství. "Ten materiál nebyl nikdy přijat," zdůraznil Zeman. Komise podle něj fungovala od května 2003 do února 2004. Dva její členové v září na funkci rezignovali; Zeman však nedokázal říct, zda to byli muži, které nyní policie stíhá. Muži jsou podezřelí z přijímání úplatku spáchaného formou spolupachatelství. Hrozí jim až osm let vězení.

Poslanecká sněmovna by mohla již příští týden rozhodovat o zavedení takzvaného bodového systému hodnocení dopravních přestupků řidičů. O předloze budou poslanci rozhodovat zřejmě ve středu 15. června. Novela byla před schválením už na květnové schůzi, poslanci ji ale nestihli přijmout. Předlohu totiž opět provázejí stovky pozměňovacích návrhů. Schůze sněmovny bude zahájena v úterý 14. června. Zřejmě již příští týden tak budou poslanci znovu řešit, zda podpořit například povinnost mít v zimě "zimní" pneumatiky a zda uzákonit celoroční svícení nebo povinné cyklistické přilby pro osoby mladší 18 let. Proti předloze ale ostře vystupuje opoziční ODS. Poslanec ODS David Šeich ji například charakterizuje slovy "šikanózní instrument" či "legislativní mrzáček". Označuje ji také za totální rezignaci na důslednou práci policie v mezích současných pravidel.

Bodový systém počítá s tím, že řidič má za každý dopravní přestupek dostávat určitý počet trestných bodů. Při dosažení 12 bodů by přišel o řidičský průkaz. Za jízdu v protisměru, couvání a otáčení na dálnici, výrazné překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci či mimo ni a některé další delikty má být méně trestných bodů, než se původně navrhovalo. Profesionálním řidičům hrozí dvojnásobné sankce jen v případě jízdy pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Přísnější postihy mají zvýšit bezpečnost dopravy. Statistiky uvádějí, že každý rok zemře v Česku při dopravních nehodách na 1300 lidí. Loni se v zemi stalo 195.851 nehod, při nichž zahynulo 1319 lidí. Vláda si dala za cíl počet úmrtí na silnicích snížit do roku 2010 na polovinu.