Zprávy | Z archivu rubriky


Policejní prezident Jiří Kolář ve středu rezignoval na svou funkci. Ministr vnitra František Bublan ČTK řekl, že Kolářovu rezignaci přijal. Ministr zároveň odvolal z funkce ředitele policejní protikorupční služby Jiřího Pálku a jeho náměstka Josefa Bečváře. Mimo službu bylo postaveno dalších deset policistů.

Hlavním důvodem odstoupení policejního prezidenta bylo to, že jeho působení zpochybnil premiér Jiří Paroubek. Kolář to řekl na tiskové konferenci. Premiér po útěku zadrženého podnikatele Radovana Krejčíře prohlásil, že Kolář by měl uvažovat o vyvození osobní odpovědnosti. Po Kolářově rezignaci uvedl, že si jeho rozhodnutí váží. "Hlavním důvodem mé rezignace nebyla jen záležitost profesního selhání policistů při sobotní domovní prohlídce. Zásadní bylo zpochybnění mé role ze strany premiéra. Když jakýkoli ústavní činitel zpochybní mou funkci, musím učinit nějaké kroky," uvedl odstupující policejní prezident. Doplnil, že na jeho odchodu se podepsaly také osobní důvody. "Kdyby pan premiér nezpochybnil mé setrvání, zůstal bych. Jinak bych totiž vytvořil precedens a panu ministrovi by zůstal sklad policejních prezidentů," dodal Kolář. Svou funkci bude zastávat až do 15. srpna.

"Odchod policejního prezidenta považuji za logické vyústění dlouhodobě špatné situace v Policii ČR, za kterou nese policejní prezident odpovědnost," reagoval na Kolářovu rezignaci stínový ministr vnitra ODS Ivan Langer. Domnívá se, že za poslední selhání nesou odpovědnost rovněž Kolářův náměstek Jaroslav Macháně a ředitel protikorupční služby Jiří Pálka. Pálka a jeho náměstek Josef Bečvář byli ve středu z funkce odvoláni.

Poslanecká sněmovna ve středu rozhodla o zavedení bodového systému trestání dopravních přestupků řidičů. Vládní návrh počítá s tím, že každý řidič bude moci získat až 12 trestných bodů. Po jejich vyčerpání přijde na rok o řidičský průkaz a bude muset znovu do autoškoly. Předloha reaguje na hrozivý stav na českých silnicích, kde každý rok přijde o život na 1300 lidí. Vláda chce počet těchto úmrtí snížit do roku 2010 na polovinu. Bodový systém by měl začít platit od poloviny příštího roku. Poslanci současně přijali i řadu dalších změn, které se dotknou účastníků silničního provozu. Jde například o povinnost celoročního svícení, povinné používání autosedaček pro děti a povinné přilby pro cyklisty mladší 18 let. Více pravomocí bude mít i policie. Dozor nad silničním provozem bude rozšířen i o městskou policii, která bude moci zastavovat vozidla a měřit rychlost. Dopravní policie také dostala zpět právo odejmout řidiči řidičský průkaz. Novinkou je i to, že vlastník auta bude muset oznámit, kdo řídil jeho vůz v případě, že jím byl spáchán dopravní přestupek. Po dálnici bude také povolen jen pohyb motorových vozidel, jejichž konstrukční rychlost není nižší než 80 kilometrů za hodinu a řidiči v kolonách na dálnicích a silnicích první třídy budou muset ponechat mezi sebou jeden jízdní pruh široký nejméně tři metry pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Na dálnici, rozhodli poslanci, bude platit také zákaz předjíždění pro nákladní automobily. Motoristé mají být v rámci bodového systému také více motivováni k dodržování pravidel a ohleduplné jízdě. Pokud řidič po dobu jednoho roku neučiní žádný přestupek, tak se mu odečtou z registru dva body, pokud to vydrží dva roky, tak se mu odečtou čtyři body. Když bude bezúhonný tři roky, odečtou se mu všechny body zaznamenané v registru. To je podle ministra dopravy Milana Šimonovského jasná odpověď na obavy, že kvůli systému za chvíli nebude v zemi skoro žádný držitel řidičského průkazu.

Japonské firmy jsou v České republice spokojené a už připravují další investice, řekl novinářům český premiér Jiří Paroubek, který v Tokiu jednal se svým japonským protějškem Džuničiró Koizumim. Nové investice však podle něho zřejmě nebudou tak velké jako nově otevřený závod automobilek Toyota a Peugeot Citroen TPCA v Kolíně a měly by hlavně směřovat do různých špičkových technologií. Paroubek dodal, že v Česku je v současnosti 153 japonských investorů, kteří do země přinesli na dvě miliardy USD a vytvořili desítky tisíc nových pracovních míst. "Pan ministerský předseda řekl, že jsou v ČR spokojeni s určitou flexibilitou, nápaditostí a pracovitostí českých lidí," uvedl Paroubek. Dodal, že díky závodu TPCA by poprvé po 13 letech mohl český zahraniční obchod skončit vyrovnanou bilancí nebo se dokonce dostat do přebytku. Investice TPCA v Česku dosáhla 1,3 miliardy eur (asi 40 miliard korun), z toho zhruba polovinu představoval vývoj nového vozu. Firma zaměstná 3000 lidí, dalších 7000 míst vznikne u jejích dodavatelů. Nová továrna zahájila komerční výrobu na konci letošního února a do konce května vyrobila přes 11.000 vozů. Letos by z jejích linek mělo sjet přes 100.400 aut. Po najetí na plnou kapacitu bude ročně vyrábět 300.000 vozidel. Český premiér, který se rovněž setkal se zástupci japonské obchodní elity, uvedl, že příliv japonských firem může ještě růst. Třeba tím, že se zlepší podmínky pro život Japonců a jejich dětí, kdyby chtěli investovat na Moravě, což by Paroubek uvítal. "Japonským podnikatelům jsem řekl, že pokud budou problémy s japonskou školou, školkou, jsme připraveni toto řešit. Už jsme o tom s ministryní školství jednali," řekl Paroubek. Mohla by vzniknout například v Brně nebo v Olomouci. S Koizumim premiér hovořil o podnikatelských příležitostech, ale například také o zájmu Japonska spojit Českou republiku a Japonsko přímou leteckou linkou. Podle Paroubka to je příležitost pro oba národní dopravce, letadla by mohla létat mezi Prahou a Ósakou. Loni Česko navštívilo na 150.000 japonských turistů. Koizumi si s Paroubkem zřejmě rozuměl. Původně měla jejich schůzka trvat půl hodiny, nakonec se protáhla o 20 minut navzdory tomu, že Koizumi je momentálně velmi zaneprázdněn v parlamentu.