Ministerstvo dopravy chce prověřit možné spekulativní výkupy pozemků v
prostoru, kde se má v roce 2007 začít stavět třetí vzletová a
přistávací dráha letiště Ruzyně. Ministr dopravy Milan Šimonovský při
otevírání části nového terminálu letiště řekl, že chce, aby vedení
Letiště Praha zajistilo právní posouzení věci. Řadu pozemků, které jsou
v prostoru budoucí dráhy, dosud podnik nevlastní. Část z nich zřejmě se
spekulativním úmyslem získali před časem noví vlastníci.
V době, kdy letiště zahájilo přípravu projektové dokumentace k nové
ranveji, požádal podnik Pozemkový fond o vydání všech souvisejících
pozemků. Tehdy však v katastru nebylo zapsáno, že část z nich je již
vydána novým vlastníkům, řekl ministr. Nyní stát chce zjistit, zda
stavební úřad a pozemkový fond věděly o záměrech na rozšíření letiště.
Podle informací televize Nova koupili pozemky jako zemědělskou půdu dva
muži a stát na jejich zpětném výkupu výrazně prodělá. "Domnívám se, že
státu, pokud by došlo na prošetřování věci, vznikla škoda přesahující
100 milionů korun," řekl Nově Miroslav Duda z Asociace realitních
kanceláří ČR. Mluvčí Pozemkového úřadu ČR Michal Bureš uvedl, že proti
odstátnění půdy neměla před dvěma lety námitky žádná státní instituce
ani obec. "Ani tyto pozemky nepožadovala bezúplatně převést pro svou
činnost," dodal. Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Švejnohové
nebylo tehdy jasné, kudy přesně trasy jednotlivých drah povedou.
"Orientačně ano, ale nemůžeme spekulovat," řekla televizi. Ředitelka
státního podniku České správy letišť Hana Černochová podle svých slov v
tuto chvíli neví, kdo udělal chybu.
Podle Šimonovského je však situace řešitelná tak, že stát ani letiště o
nic nepřijdou. Nový stavební zákon, který nyní projednává sněmovna,
totiž připravuje zvláštní režim vyvlastňování pozemků v případě stavby
ve veřejném zájmu, poznamenal ministr. Navíc podle tohoto nového zákona
bude stát moci vyvlastnit případné pozemky za cenu obvyklou, nikoli za
spekulativní.
O třetí vzletové a přistávací dráze v Ruzyni rozhodla vláda již v roce
2001. Územní plán s ní počítá minimálně od roku 1991, výstavba se ale
plánuje již od 60. let. Nová dráha má zvýšit kapacitu letiště, které je
v letních měsících ve špičce přetížené. Má také odvést provoz ze
současné ranveje 13/31, na kterou se letadla přibližují přes hustě
obydlené oblasti Řep, Ruzyně, Bílé Hory, Modřan či Barrandova. Stát má
pět až sedm miliard korun.