Zprávy | Z archivu rubriky


Devět měsíců před volbami zmítá Stranou zelených rozkol. Opustila ji třetina členské základny - tedy asi 300 lidí - a další odchod zvažují včetně dosavadního předsedy Jana Beránka. Českému rozhlasu potvrdil, že na nadcházejícím sjezdu v Pardubicích už nebude kandidovat a přednese tam zprávu o stavu strany včetně jejího hospodaření. Vnitrostranickou opozici Beránek viní z politikaření. Nesouhlasí s tím, že lidé kolem Martina Bursíka chtějí jít do voleb samostatně. Podle Beránka je to chybné rozhodnutí, protože v takovém případě mají Zelení šanci získat jen 5 až 6 procent hlasů, tedy pouhých 5 mandátů v parlamentu. Vystoupení ze strany a rezignaci na všechny stranické funkce už oznámil i šéfredaktor Literárních novin Jakub Patočka.

O tom, zda zelení budou příští rok kandidovat sami, nebo v širším bloku, se rozhodne na blízkém sjezdu strany. Jediným kandidátem na předsednické křeslo je zatím bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík, který je zastáncem samostatné účasti strany ve volbách.

Zelení nemají zástupce ve sněmovně, v listopadových volbách ale uspěl jejich kandidát do Senátu, nestraník Jaromír Štětina. Strana má také zastoupení v brněnském a jihomoravském zastupitelstvu. V květnové průzkumu preferencí získala Strana zelených 2,8 procenta, nejvíce ze stran, které by pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do sněmovny nepřekročily.

Více než stovka aut a na 70 motocyklů se v sobotu zúčastnilo 38. ročníku mezinárodní jízdy historických vozidel do vrchu ze Zbraslavi na Jíloviště. Akce přilákala stovky fanoušků i laiků, kterým učarovala vůně benzinu a historie automobilismu vůbec.

Zbraslavské náměstí se už dopoledne proměnilo v jeden velký autosalon. Vedle sebe tu stály do vysokého lesku vycíděné sporťáky z let dávno minulých, škodovky typu Felicia a Octavia, které i po 45 letech vypadaly, jako by právě sjely z výrobního pásu, i ještě starší veteráni s volantem vpravo. Červené aerovky, černé tatrovky a další vozy, které si v letech svého vzniku mohly o slově katalyzátor nechat jen zdát. Odborníci i laici obdivovali do paly vojenské vozy. Zbraslavským náměstím voněly pečené klobásy a do toho zněly tóny jazzových melodií 30. a 50. let v podání živého orchestru.

Někteří sběratelé umístili za skla svých miláčků technické údaje i fotografie dokumentující jejich truchlivý stav před opravou. Mezi raritami byl řadový čtyřválec RAF H-10 z roku 1909. Jeho motor o síle 45 koní mu dával rychlost až 90 kilometrů. To taková Tatra 80 z roku 1932 měla výkon téměř třikrát vyšší a dosahovala rychlosti až 140 kilometrů za hodinu. Splakal by však nad výdělkem ten, kdo by se ji dnes chtěl prohánět - "žere" totiž až 50 litrů benzinu na 100 kilometrů.

Tradiční čtyřkilometrová trať se v historii závodu příliš nezměnila, jen dnes je její vyústění na dálnici pod televizní věží Cukrák. Účastníci jízdy ji absolvují dvakrát, a protože je maximální rychlost omezena na 60 kilometrů, ideální čas jednoho kola činí zhruba 3,5 minuty.

"Současný závod navazuje na slavný předválečný podnik, který se poprvé konal v roce 1908. S přestávkami světových válek a nepříznivých politických období přetrval dodnes," řekl ČTK mluvčí akce Jiří Černý. Trať má převýšení 163 metrů a deset zatáček. V minulosti po ní uháněly až stotřicítkou i takové hvězdy motoristického sportu jako Chiron, Caracciola, Jiří Kristián Lobkowicz a Eliška Junková.