Zprávy | Z archivu rubriky


Občanští demokraté asi ve sněmovně navrhnou zřízení vyšetřovací komise, která by se zabývala okolnostmi privatizace Unipetrolu. Vyplynulo to z vyjádření předsedy ODS Mirka Topolánka v televizi Prima. Premiér Jiří Paroubek v pořadu řekl, že zatím k tomu nevidí důvod. Předseda ČSSD Stanislav Gross se ale vzniku komise nebrání. "Bylo by dobře, aby komise vznikla," řekl v České televizi. Obává se ale, že se z vyšetřování stane "politickým tyjátr".

Privatizaci Unipetrolu teď provází podezření z korupce. V centru kauzy stojí polský lobbista Jacek Spyra. Unipetrol koupil polský koncern PKN Orlen, ve hře jsou ale i některé tuzemské podniky, padají jména českých i polských politiků.

Kauza Unipetrol nyní ovládá českou politickou scénu. ODS hrozí, že si sama opatří informace polských vyšetřovacích orgánů, ČSSD hovoří o diskreditační kampani. Nejsilnější vládní strana rovněž vyzvala bezpečnostní složky, aby rozkryly skupiny, které za údajnou kampaní stojí.

Záběry natočené skrytou kamerou a odvysílané v televizi Nova ukázaly, jak si nyní již bývalý šéf kabinetu premiéra Zdeněk Doležel (ČSSD) údajně řekl na schůzce se Spyrou o pětimilionový úplatek. Peníze prý žádal právě v souvislosti s privatizací Unipetrolu. Doležel tvrdí, že si o úplatek neřekl. V případu figuruje i jméno předsedy ČSSD Grosse, který ale obvinění z korupce odmítl a na Spyru podal trestní oznámení. Sám Spyra uvedl, že Gross od něj nikdy úplatek nechtěl. V místy nepřehledné kauze již padlo trestních oznámení několik.

Podle Doležela je kauza Unipetrol útokem na Grosse. Se Spyrou se údajně sešel proto, aby získal informace o diskreditační kampani proti předsedovi ČSSD, uvedl v neděli v rozhovoru pro Českou televizi. Gross podle Doležela považoval Spyru za nedůvěryhodného a odmítl se s ním osobně setkat.

Paroubek v neděli novinářům řekl, že kauza je zcela vykonstruovaná a Unipetrol byl privatizován ještě za vlády Vladimíra Špidly. Proto prý nechápe, proč by se případ měl týkat bývalého premiéra Grosse. Poznamenal, že Spyra je spolu se svými společníky trestně stíhán za pokus o podvod. "Je to zcela nevěrohodná osoba, může být kýmkoliv vydírán," řekl.

Kdyby sněmovna vyšetřovací tým k případu Unipetrol zřídila, byla by to v tomto volebním období již několikátá obdobná komise. Kritici o těchto komisích někdy tvrdí, že stejně nic podstatného neodhalí.

Závěrečným zpěvem tří místních lidových písní v podání dvou stovek účinkujících z různých souborů skončil v Dýšině u Plzně mezinárodní folklorní festival. Přijelo přes 2000 diváků a 350 účinkujících z Česka, Řecka, Gruzie, Číny a Slovenska. Třídenní akce Česká náves - Dýšina 2005 se uskutečnila v obci poprvé a bude se opakovat příští rok.

"Prvním vrcholem bylo sobotní vystoupení čínské zpěvačky Feng-Jüng Song, která nezpívala klasický folklor, ale etno hudbu," řekla ČTK organizátorka Dagmar Braunová. V místním kostele vystoupila se skupinou pekingské opery Horská karavana, která hraje lidovou hudbu Číny, Mongolska a Tibetu. Dalším zážitkem byla třiatřicetičlenná gruzínská skupina Marula, která hrála a zpívala v Dýšině po celé tři dny. Dalším tahákem byli řečtí Horeftikos Omilos a pražští Slováci Šarvanci. Na sobotní galavečer, kde měli největší úspěch právě Gruzínci, přijeli také romští Giňovci a neočekávaně vystoupil s kytarou také bratr Karla Kryla Jan.

"Byla to druhá dýšinská pouť," řekla starostka Václava Kuklíková. Připomněla, že na návsi se již několik let odehrávala část plzeňského folklorního festivalu. Letos se obec rozhodla, že uspořádá samostatnou akci. "Na rozdíl od Plzně, kde bylo více účinkujících, jsme tu měli kvalitnější soubory," uvedla Braunová.

Součástí festivalu bylo sobotní odhalení desky na základní škole, nově pojmenované po legendárním americkém generálovi George Pattonovi. Před školou byla také letos 7. května slavnostně odhalena první socha generála Pattona v Česku. Dýšina tak předstihla Plzeň, která o sochu rovněž usilovala.

Tříkolka značky Velorex, které se lidově říká hadrák, je údajně nejlevnějším vozidlem na českých silnicích. Ojetou tříkolku lze pořídit i za 5000 korun a velmi levný je také její provoz, od pojištění přes spotřebu až po náhradní díly. "Ve světě se přišlo na to, že není ekvivalent lidovějšího vozu," řekl ČTK jednasedmdesátiletý Mojmír Stránský, který s bratrem vozítko před 55 lety zkonstruoval.

Celorepublikový sraz těchto vozů se konal tento víkend v Plzni. Jeho součástí byla také sobotní jízda zručnosti po obcích Plzeňska a Rokycanska a rychlostní soutěž. Organizátor Květoslav Nový se přiřítil se svým strojem na plzeňské náměstí rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Tříkolek se na náměstí sjelo zhruba 130, na nezájem diváků si nemohly stěžovat.

Velorexů bylo v letech 1951 až 1971 vyrobeno 17.500, třetina byla vyvezena do zahraničí. Organizátoři akce odhadují, že se zachovalo 2500 tříkolek, z toho v ČR je jich podle Stránského do 500. V letech 1971 až 1974 se vyráběly i čtyřkolové Velorexy, které ale podle účastníků srazu dělají klasickým tříkolkám jen ostudu. "Klasika je hnědá koženka. Bílý, modrý nebo oplechovaný hadrák jsou výstřelky," dodal Nový. Vozy se ujaly nejen v Československu. Podle Stránského bude nyní Velorex obsáhle popsán v edici světových rarit jako obrázek doby, kterou charakterizuje poctivá jednoduchost a přímočarost. Ideu vozítka pro příjmově slabou skupinu lidí Stránský dále rozvíjí. Má připraven modernější vůz.