Zprávy | Z archivu rubriky


Premiéři České republiky, Slovenska, Polska a Maďarska v úterý v Budapešti apelovali na ostatní členské státy EU i na Británii jako předsednickou zemi unie, aby pětadvacítka ještě do konce tohoto roku přijala společný rozpočet na léta 2007 až 2013. Obávají se, že nepřijetí sedmileté finanční perspektivy zbrzdí vývoj a konkurenceschopnost unie a ohrozí čerpání peněz z unijních fondů.

Podporu jejich úsilí vyjádřil i šéf Evropské komise José Barroso, který se setkání Visegrádské čtyřky zúčastnil. Na tiskové konferenci uvedl, že chápe obavy a priority čtyř středoevropských zemí a sdílí jejich názor, že urychlené přijetí rozpočtového výhledu je v zájmu silné Evropy. "Každá minuta se počítá," řekl. I když po červnovém summitu, na němž jednání o rozpočtu zkrachovala, zavládlo velké rozčarování, nyní šéf komise cítí ochotu ke kompromisu. Na podzim se vedoucí činitelé EU pokusí znovu dohodnout na neformálním summitu v Londýně.

Premiéři zemí visegrádské skupiny se podle předsedy české vlády Jiřího Paroubka shodli, že je nezbytné za současné situace EU posílit vliv Evropské komise a jejího předsedy. "Věříme také, že britský premiér Tony Blair jako předseda Evropské rady bude více evropský než britský, což je normální model předsednictví," poznamenal.

Za návrh pro jednání o rozpočtu považují premiéři Visegrádské čtyřky lucemburskou kompromisní předlohu z letošního června. "Pokusy o velké změny neumožňují dohodu v krátkém čase. Pro Českou republiku je velmi přijatelná formulace, že přijmeme rozpočet a budeme pokračovat v reformách," dodal Paroubek. Očekává, že Londýn brzy seznámí členské země se svými návrhy tak, aby dohoda byla možná ještě do konce roku. Členské státy by podle slovenského premiéra Mikuláše Dzurindy neměly čekat až na konec roku a nechávat dohodu na rozhodující prosincový summit. Britské předsednictví je třeba využít i k diskusi o tom, jaké reformy EU potřebuje a kdy je má provést.

Vítěze soutěže na dodavatele systému elektronického mýtného by řídící výbor mohl vládě doporučit v říjnu. Pokud vše půjde dobře a nikdo z účastníků se neodvolá, pak by koncem listopadu mohl stát s budoucím dodavatelem podepsat smlouvu, řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. V současnosti probíhá výběrové řízení. Soutěžní podmínky si vyzvedlo 102 uchazečů, kteří mohou své nabídky podat do 16. září. Obálky bude řídící výbor soutěže otevírat 19. září. Do 30 dnů by v optimálním případě mohlo ministerstvo dopravy vybrat uchazeče a doporučit ho vládě, vysvětlil Šimonovský.

Předpokládaný objem zakázky činí 11 miliard korun. Z toho pět miliard představují odhadované náklady na vybudování systému a dalších šest miliard stát podle předběžného odhadu zaplatí za služby. Podle zadávacího řízení se předpokládá, že vítěz soutěže bude systém pro stát zajišťovat až do roku 2017.

O výši tarifů chce ministerstvo jednat s dopravci. Poplatky mají být nižší než v Rakousku, kde se v průměru platí 22 eurocentů (necelých sedm Kč) za kilometr. Cena by však byla vyšší než v Německu, kde kilometr stojí 12 eurocentů. Platit mají nákladní vozidla nad 12 tun, a to od roku 2007 v první fázi na 970 km českých dálnic. Později se má zpoplatnění rozšířit také na vybrané tahy první třídy. Po roce 2008, kdy by měla začít platit nová směrnice EU a umožnit zpoplatnění celé sítě silnic, by ČR rozšířilo mýtné také na další silnice 2. a 3. třídy, aby tak zamezilo objíždění zpoplatněných úseků, řekl ministr.