Zprávy | Z archivu rubriky


Technicky nejjednodušším způsobem usměrnění rušného provozu na dálnici D 1 a snížení nehodovosti je podle Jaroslava Heinricha z brněnského Centra dopravního výzkumu výstavba portálů, na nichž lze podle potřeby měnit dopravní značky. Podle něj by se dal tento takzvaný telematický provoz mezi Prahou a Brnem zavést rychleji, než rozšíření dálnice o další pruhy. S portály s proměnným dopravním značením se lze setkat na německých dálnicích, silničním průtahu ve Vídni nebo na nových dálničních úsecích v Chorvatsku. Portály jsou ovládány z řídících center. V době snížené viditelnosti, tedy za mlhy nebo deště může obsluha snížit v kritických úsecích rychlost projíždějících aut tím, že na portále upraví maximální povolenou rychlost, stanoví zákaz předjíždění v následujícím úseku a podobně. "Lze tak předejít mnoha nehodám. Řidiče je možné o problémech na dálnici varovat ještě před tím, než do mlhy nebo sněžení vjedou," uvedl Heinrich, který se s kolegy v Centru dopravního výzkumu zabývá příčinami nehod. Podle něj by bylo ideální, kdyby byly portály umístěny co nejdříve na některém z kritických úseků; například Praha - Mirošovice nebo Kývalka - Holubice. Pouze světelné tabule ale dopravní komplikace na dálnici nevyřeší. Podle Heinricha je třeba důkladně prozkoumat všechny připojovací a odpojovací pruhy. Ty totiž vznikly v době, kdy byla na dálnicích povolena nejvyšší rychlost 110 kilometrů v hodině. Nyní ale platí rychlost 130 kilometrů v hodině a délka pruhů by proto měla být opět posouzena. Odborníci poukazují i na to, že je nutné více zkoumat, ve kterých úsecích dochází nejčastěji k dopravním nehodám. Problémy mohou být hlavně v české části dálnice. V 60. letech totiž vznikala v místech, kde existovala řada rozestavěných úseků z období konce první republiky. Z hlediska současné dopravy mohou být za mokra tyto klikatící se úseky při rychlé jízdě nebezpečné. Zbytečné jsou stížnosti na to, že se D 1 neustále opravuje, uvedl Heinrich. Podle některých informací nebyla dálnice za dobu nikdy v obou směrech mezi Prahou a Brnem zcela průjezdná, protože na ní bylo vždy alespoň nějaké omezení. "Je to logické. Normální životnost silniční stavby je 20 let," uvedl odborník. Vysvětlil, že v době, kdy se otevírala poslední část dálnice u Brna, se již první otevřený úsek pohyboval na hranici životnosti. Situaci by v současné době nevyřešilo ani to, kdyby začalo ve velkém rozšiřování dálnice na celkem šest jízdních pruhů. Projekt by byl velmi nákladný. Podle Heinricha by zastavil budování další dálniční sítě v ČR a přinesl by ještě větší dopravní komplikace. V souvislosti s projektem by bylo nutné na nejrušnější dopravní tepně v zemi udělat mnohakilometrové uzavírky. Některé dálniční úseky by byly uzavřeny až pět let. "Je nutné hledat levnější řešení. Prvním krokem ke zlepšení situace je opatrnější jízda řidičů," uzavřel odborník.

Okresní soud pro Prahu - západ se musí opět zabývat obžalobou, která viní uprchlého miliardáře Radovana Krejčíře z třímilionového podvodu. Soud ho loni v srpnu obžaloby zprostil, Krajský soud však verdikt zrušil a případ vrátil k novému projednání. "Hlavní líčení jsem nařídil na 15. srpna," řekl soudce Pavel Vosmanský. Státní zástupce Krejčíře viní z toho, že oklamal majitele soukromých pozemků v Letech u Prahy. Jeho stavební firma DKR INVEST od nich koupila stavební parcely. Krejčíř jim podle obžaloby slíbil, že zřídí konto, kam převede tři miliony korun. K majitelům pozemků měly peníze putovat ve chvíli, kdy parcely převedou na Krejčířovu firmu. Aby mu uvěřili, ukázal jim prý výpis z účtu, že peníze na konto již splatil. Vlastníci nechali pozemky převést, peníze údajně ale nikdy nedostali. Co vedlo okresní soud ke zprošťujícímu rozsudku, Vosmanský nespecifikoval. Krejčíř policii utekl letos v červnu při domovní prohlídce v jeho luxusní vile v Černošicích u Prahy. Je stíhán jako uprchlý za přípravu podvodu a přípravu vraždy celníka. Již dříve byl obviněn za půlmiliardový celní únik a za vytunelování firmy Technology Leasing. U ostravského soudu je obžalován za to, že podvodným způsobem vylákal od představitelů společnosti Frymis 55.000 akcií otrokovické teplárny v hodnotě 75 milionů korun. Policie v den Krejčířova zatčení a následného útěku našla v pražské kanceláři dvou Krejčířových firem - DKR INVEST PRAHA a CORIMEX - hromadu bankovek. Nyní zjišťuje, zda byly pravé. Podle dřívějších informací ČTK byly peníze v krabicích v zatavených pytlích. Vždy na povrchu a vespod byly pravděpodobně pravé peníze, uprostřed však byly evidentní padělky. Po Krejčířovi policie dosud marně pátrá.

Zákon o bodovém systému trestání dopravních přestupků řidičů senátoři chtějí zpřesnit. Změny se mají týkat například bodového hodnocení za řízení pod vlivem alkoholu nebo odstranění nerovnosti mezi běžnými a profesionálními řidiči, jimž za některá pochybení hrozí doživotní ztráta licence. Řekli to šéf senátorů ODS Tomáš Julínek a předsedkyně Klubu otevřené demokracie Soňa Paukrtová. "Nemáme na to, abychom komplexně opravili celý bodový systém," uvedl Julínek. Zvažují proto odložení účinnosti zákona tak, aby ministerstvo dopravy mohlo dát systém do pořádku. Navrhovaný systém otevírá prostor pro korupci kvůli nejednoznačnosti sankcí, podotkl Julínek. Chybná jsou podle něj i některá převedení pravomocí na obce. Lidovečtí senátoři podle svého místopředsedy Jiřího Stodůlky mají zájem naopak na prosazení předlohy, kterou vypracovalo ministerstvo dopravy v čele s Milanem Šimonovským. Zákon počítá s tím, že každý řidič bude moci získat až 12 trestných bodů. Poté přijde na rok o řidičský průkaz a bude muset znovu do autoškoly. Pokud řidič po dobu jednoho roku neučiní žádný přestupek, tak se mu odečtou z registru čtyři body. Bodový systém by měl začít platit od poloviny příštího roku, a to současně s povinností celoročního svícení, používání autosedaček pro děti a přileb pro cyklisty mladší 18 let. Předloha reaguje na hrozivý stav na českých silnicích, kde každý rok přijde o život na 1300 lidí. Vláda chce počet těchto úmrtí snížit do roku 2010 na polovinu.