Zprávy | Z archivu rubriky


Koncem ledna by se mohl ve sněmovně objevit návrh změn zákona o bankách, které podle ministerstva financí zlepší postavení klientů peněžních ústavů. Ministr financí Bohuslav Sobotka zřejmě vzhledem k blížícímu se závěru funkčního období vlády předloží návrh rovnou ve sněmovně jako poslaneckou iniciativu. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to v neděli řekl náměstek ministra financí Tomáš Prouza. "Víme, co chceme udělat, a diskutujeme s bankami o tom, jak by se to mělo udělat," uvedl. Za zvláštní označil situaci, kdy Česká bankovní asociace je proti mnoha změnám, ale zároveň řada členských bank s ministerstvem údajně o způsobu provedení novinek jedná. Asociace v minulosti většinu požadavků ministerstva odmítla. Podle dosavadních informací navrhuje ministerstvo legislativní změny ve 13 oblastech. Chce například uzákonit, aby byl povinně přikládán sazebník ke smlouvám. Informace o jeho změnách by pak klienti měli mít včas; MF navrhuje lhůtu jednoho měsíce. Legislativa by se měla upravit i tak, aby lidé měli možnost odmítnout přikládání reklamy do výpisů z účtů. Zřídit by se měl institut finančního ombudsmana i jednotná databáze sazebníků. Ombudsman by měl vzniknout ze současného finančního arbitra. Prouza uvedl, že zdražení bankovních služeb v souvislosti s požadavky ministerstva financí neavizuje žádná z bank, s nimiž o tom ministerstvo mluvilo a které vědí, že určité změny musejí nastat. "Argument, že dojde k zásadnímu zdražení, používá jedna jediná banka, která je velmi tvrdě proti změnám," uvedl Prouza. Sobotkův úřad si nechal zpracovat průzkum, podle něhož by byla informace o tom, jak banka v historii měnila své ceny, velmi důležitá při výběru banky pro 63 procent lidí. Téměř každý, a to 92 procent dotázaných, by si pak přál, aby sazebník byl součástí smlouvy, uvedl dále náměstek. Prouzův oponent v pořadu, hlavní ekonom ING Bank a bývalý ministr financí Jiří Rusnok, souhlasí s tím, že další kultivace českého bankovního trhu je nutná. Spíš by ale podle něj pomohlo posilování konkurenčního prostředí.