Zprávy | Z archivu rubriky


Koncem ledna by se mohl ve sněmovně objevit návrh změn zákona o bankách, které podle ministerstva financí zlepší postavení klientů peněžních ústavů. Ministr financí Bohuslav Sobotka zřejmě vzhledem k blížícímu se závěru funkčního období vlády předloží návrh rovnou ve sněmovně jako poslaneckou iniciativu. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to v neděli řekl náměstek ministra financí Tomáš Prouza. "Víme, co chceme udělat, a diskutujeme s bankami o tom, jak by se to mělo udělat," uvedl. Za zvláštní označil situaci, kdy Česká bankovní asociace je proti mnoha změnám, ale zároveň řada členských bank s ministerstvem údajně o způsobu provedení novinek jedná. Asociace v minulosti většinu požadavků ministerstva odmítla. Podle dosavadních informací navrhuje ministerstvo legislativní změny ve 13 oblastech. Chce například uzákonit, aby byl povinně přikládán sazebník ke smlouvám. Informace o jeho změnách by pak klienti měli mít včas; MF navrhuje lhůtu jednoho měsíce. Legislativa by se měla upravit i tak, aby lidé měli možnost odmítnout přikládání reklamy do výpisů z účtů. Zřídit by se měl institut finančního ombudsmana i jednotná databáze sazebníků. Ombudsman by měl vzniknout ze současného finančního arbitra. Prouza uvedl, že zdražení bankovních služeb v souvislosti s požadavky ministerstva financí neavizuje žádná z bank, s nimiž o tom ministerstvo mluvilo a které vědí, že určité změny musejí nastat. "Argument, že dojde k zásadnímu zdražení, používá jedna jediná banka, která je velmi tvrdě proti změnám," uvedl Prouza. Sobotkův úřad si nechal zpracovat průzkum, podle něhož by byla informace o tom, jak banka v historii měnila své ceny, velmi důležitá při výběru banky pro 63 procent lidí. Téměř každý, a to 92 procent dotázaných, by si pak přál, aby sazebník byl součástí smlouvy, uvedl dále náměstek. Prouzův oponent v pořadu, hlavní ekonom ING Bank a bývalý ministr financí Jiří Rusnok, souhlasí s tím, že další kultivace českého bankovního trhu je nutná. Spíš by ale podle něj pomohlo posilování konkurenčního prostředí.

ODS na víkendovém kongresu v Brně demonstrovala odhodlání sněmovní volby v příštím roce vyhrát tak přesvědčivě, aby mohla sestavit vládu a prosadit potřebné reformy sociálního, daňového, zdravotního či penzijního systému. Voličům chce nabídnout kromě tradičních pravicových hodnot i témata, kterým se dříve spíše vyhýbala, jako je ochrana ve stáří, podpora rodin s dětmi či boj proti korupci. "Nasloucháme všem a máme řešení pro vás pro všechny," vzkázal veřejnosti předseda strany Mirek Topolánek. Již dříve uvedl, že k tomu, aby strana s jistotou převzala vládní odpovědnost, potřebovala by získat alespoň 36 procent hlasů. Když se do vlády nedostane, Topolánek rezignuje. Kongres v závěrečné rezoluci konstatoval, že je "nezpochybnitelným vůdcem" - jako reakci na spekulace, že část strany není s vedením spokojena. ODS podle Topolánka zbořila mýtus, že tváří v tvář rostoucí oblibě ČSSD ztrácí nervy a není jednotná. Dvoudenní jednání bylo podle něj začátkem pozitivní kampaně. Soupeřům z Lidového domu šéf ODS vzkázal, že už brzo je jeho strana vystřídá u moci. ODS chce vystupovat také jako strana, která zamezí rostoucímu vlivu komunistů a zastaví dosavadní "vulgární, arogantní a korupční" styl vládnutí ČSSD v čele s premiérem Jiřím Paroubkem. Někteří řečníci včetně prezidenta a expředsedy ODS Václava Klause apelovali na ODS, aby se semkla a nevytvářela ve straně umělou řevnivost mezi pražským vedením a kraji.

Stínový ministr financí Vlastimil Tlustý představil na sjezdu princip rovné daně, rovného důchodu a státem garantovaného příjmu. ODS chce prosadit například i peněžité bonusy za vychované děti, které budou ke svým důchodům dostávat senioři. Zachování solidarity předpokládá i reforma zdravotnictví podle stínového ministra Tomáš Julínka. Díky konkurenci mají pojišťovny a nemocnice přistupovat k pacientům jako "váženým" klientům, kteří budou moci přímo rozhodovat o třetině peněz, které odevzdávají na zdravotním pojištění.

V Brně občanští demokraté představili také vizuální tvář své předvolební kampaně - hesla, grafiku i spot režiséra Filipa Renče využívající filmové postavy Indiany Jonese. Volebním symbolem bude modrá turistická značka, kterou doplní ještě oranžová barva.