Zprávy | Z archivu rubriky


Vláda ve středu rozhodla o tom, kudy má vést dálnice D3 z Prahy do Jihočeského kraje. Ze tří variant vybrala takzvanou stabilizovanou trasu, kterou prosazuje i Středočeský kraj. Kabinet tak ukončil vleklé spory, které řadu let oddalovaly výstavbu dlouho plánované dopravní tepny. Dálnice D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska má měřit 140 kilometrů. V provozu je zatím jen zhruba devítikilometrový úsek nedaleko Tábora. Podle posledních odhadů by dálnice měla být dokončena kolem roku 2020. Trasa D3 byla navržena ve třech variantách. O jednu se zasazoval kraj, o druhou ministerstvo životního prostředí a o třetí ekologové. Žádná ze stran nechtěla své stanovisko změnit. Kraj trval na tom, že nejlepší je stabilizovaná trasa. Podle ní se D3 samostatně napojuje na pražský městský okruh, prochází kolem Jílového, stáčí se na jih a vede Posázavím. Přiklonily se k ní i obce na Sedlčansku, Votičsku a Benešovsku. Ministerstvo životního prostředí ji ale nedoporučilo ani po opakovaném vyjednávání s krajem. Krajští zastupitelé zamítli návrh Lumíra Zenkla a Vojtěcha Vyhnálka, který obhajovalo ministerstvo životního prostředí. Variantu, která počítá s velkým tunelem za Voticemi, považují zastupitelé za nejnákladnější a nejméně vhodnou. Odmítli i třetí variantu Promika, která předpokládá rozšíření silnice I/3 z Mirošovic do Benešova. O stavbu dálnice D3 velmi stojí i Jihočeský kraj. Jihočeský hejtman Jan Zahradník vyzval koncem listopadu představitele největších podniků v kraji, aby podpořili rychlejší dostavbu D3. Špatná dopravní dostupnost je podle něj překážkou pro další rozvoj firem a brzdí příchod investorů.