Zprávy | Z archivu rubriky


Část větších výrobních podniků v poslední době zamířila z Česka za levnou pracovní silou do Asie, podobně jako mnoho velkých západoevropských firem. Některé středně velké firmy uvažují kvůli nižším a jednodušším daním o přesunu na Slovensko. Hromadně ale české společnosti svá sídla a výrobny na východ od hranic nepřemisťují, zjistila ČTK v anketě mezi podniky. Z Česka stěhují své pobočky na východ od hranic především větší firmy zabývající se výrobou, řekl ČTK prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek. "Nemohu tvrdit, že by jich byly tisíce. V porovnání s počtem společností ostatních evropských zemí, které tak také činí, si ale myslím, že v tomto směru ČR nijak nezaostává," dodal. Na východ od Česka jsou náklady samozřejmě nepopiratelně nižší, ale v odvětvích náročných na znalosti, zkušenosti, odborné dovednosti a profesionální zvládnutí problematiky podobné aktivity nehrozí, míní ředitel konzultační a technologické společnosti Logos Pavel Šťovíček. Jiná je situace ohledně Slovenska, kde jsou podle něj rovná daň a nulová jazyková bariéra velikým lákadlem. České firmy zakládají pobočky nejen v Číně, ale i v dalších asijských zemích, kde využívají především levné pracovní síly a ekonomicky výhodnějších podmínek, uvedl Drábek. O výrobě levnějších řad pianin v Číně ještě zhruba před rokem např. uvažovala společnost Petrof Hradec Králové, která je největším výrobcem pianin a klavírů v Evropě. V optimistické variantě uvažovala, že by během několika let v Číně vyráběla až 2000 pianin ročně. Záměr ale firma nakonec opustila.

Nová továrna jihokorejské automobilky Hyundai by podle Hanuše Krejčího z agentury CzechInvest v roce 2009 zvýšila růst českého hrubého domácího produktu až o 1,5 procenta. Krejčí to řekl v diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Rozhodnutí automobilky, zda si pro svou evropskou továrnu za 35 miliard až 40 miliard korun s roční kapacitou 300.000 vozů vybere sever Moravy, by podle vicepremiéra pro ekonomiku Martina Jahna mělo padnout na přelomu letošního a příštího roku. O získání této investice usiluje také Polsko. "Pokud jde o růst HDP, tak ten v roce 2009 (díky nové továrně Hyundai) vyskočí až o 1,5 procenta," uvedl Krejčí. Agentura CzechInvest předpokládá v nové automobilce 3000 přímých pracovních míst. Ekonomové se ale podle Krejčího rozcházejí v množství nepřímých pracovních míst, která by díky nové továrně vznikla. Někteří hovoří o 10.000, jiní až o 20.000 nepřímých pracovních místech. "Já se v tomto případě pohybuji někde uprostřed. Troufám si říci, že nepřímých pracovních míst u subdodavatelů či v terciární sféře bude až 15.000," uvedl Krejčí. Dodal, že společnost Hyundai může od státu získat investiční pobídky v celkové hodnotě až 3,5 miliardy korun. Do této částky jsou podle Krejčího zahrnuty přímé investiční pobídky i daňové prázdniny. Podle Jahna je po dohodě o výkupu pozemků v Nošovicích velmi vysoká pravděpodobnost, že tato obří investice opravdu skončí na severní Moravě.