Zprávy | Z archivu rubriky


Desetitisíce obyvatel Ústeckého kraje, kteří již třetí den řeší, jak se dostat do zaměstnání, k lékaři či na nákupy, se problémů s dopravou v nejbližší době zřejmě nezbaví. Společnost ČSAD Česká Lípa, která měla zajistit autobusovou dopravu po Dopravním podniku Ústeckého kraje (DPÚK), ve čtvrtek vzala zpět své žádosti o vydání licencí. Představitelé kraje se odpoledne sešli s vedením DPÚK, na obnovení dopravy se však nedohodli. Hejtman by mohl takzvaným vrchnostenským nařízením některému z dopravců nařídit, aby autobusovou dopravu zajistil. Bylo by to ale za cenu, kterou by si určil dopravce.

Ústecký hejtman Jiří Šulc ČTK řekl, že znovu vyzval ČSAD Česká Lípa k jednání. Zvažuje ale i další varianty, kterých prý je několik. Může to být například nalezení třetího dopravce, případně žádost na soud, aby vydal předběžné opatření, uvedl Šulc. Další podrobnosti zatím nechtěl sdělit.

Někteří starostové vyčítají Ústeckému kraji, že vypověděl smlouvu DPÚK bez toho, že by měl zajištěného nového dopravce. Tvrdí, že ze zákona je kraj povinen zajistit základní dopravní obslužnost. Šulc namítá, že nyní je to záležitost DPÚK, který má licence na autobusové linky, a tudíž je ze zákona povinen na nich jezdit. DPÚK to odmítá, protože mu kraj již tři měsíce nehradí ztrátu z osobní dopravy.

Také podle odborů vedení Ústeckého kraje pochybilo. "Kraj jednoznačně zanedbal svou povinnost zabezpečit dopravní obslužnost. Vypovědět smlouvu a přitom nemít smluvně zajištěného jiného dopravce, to je hazard," uvedl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Milan Štěch. Podle něj by se z této situace měly vyvodit ve vedení kraje "personální závěry".

Pro odstoupení hejtmana Šulce a radního Milana France, který má na starosti dopravu, se dnes vyslovil i premiér a předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Bylo to jejich selhání a série chyb, které nyní dopadlo na tisíce lidí," řekl. "Pokud jsou chlapi, tak odstoupí," poznamenal.

Některé firmy začaly své pracovníky svážet samy. Jinde lidé jezdí autem. Někde vypomáhají lidem představitelé samosprávy. České dráhy zaznamenaly v kraji během tří srpnových dnů až pětinový nárůst počtu cestujících ve vlacích. "Přes nárůst počtu cestujících však vzhledem k prázdninovému období zatím stávající kapacita spojů Českých drah dostačuje," uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Antimonopolní úřad zahájil s DPÚK správní řízení. Firma se mohla dopustit zneužití dominantního postavení na trhu, řekl dnes novinářům předseda úřadu Martin Pecina. Podle něj musí úředníci nejprve zjistit, zda je případ v jejich kompetenci. "Případ považujeme za velmi závažný. Z našeho pohledu to není spor mezi krajem a dopravcem, ale mezi firmou a cestujícími," uvedl Pecina. Proto teď podle Peciny není jisté, jestli je vůbec případ v kompetenci úřadu. Na tuto situaci se může vztahovat jiný zákon, než zákon o hospodářské soutěži, uvedl předseda.

Sociální demokraté jsou přesvědčeni o tom, že nová vláda může vzniknout jen na základě dohody obou nejsilnějších stran. Spoléhají na to, že ODS co nejdříve opustí představu, že do povolebního uspořádání je třeba zapojit i lidovce a zelené. Její předseda Mirek Topolánek půjde v pátek na Hrad, aby prezidenta Václava Klause informoval o stavu vyjednávání dva měsíce po volbách a tlumočil mu představu vítězné strany o cestě ze zablokované situace. Své záměry nechtěl předem prozradit. V příštích dvou týdnech ho čekají jednání s předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem mezi čtyřma očima.

Z povolební aritmetiky podle místopředsedy ČSSD Zdeňka Škromacha jasně vyplývá, že pokud ODS nechce spolupracovat s komunisty, pak jedinou alternativou vedoucí k většině v Poslanecké sněmovně je domluva s ČSSD. "Bez dohody mezi ODS a sociální demokracií nemůže existovat žádná vláda," soudí Škromach. ČSSD nabízí ODS vládu odborníků nebo podporu menšinovému kabinetu ODS. KDU-ČSL a Strana zelených by podle místopředsedy ČSSD měly hrát roli, která odpovídá jejich zastoupení ve sněmovně.

Úvahy o dohodě mezi ODS a ČSSD se objevily hned po nerozhodném výsledku voleb, oživila je tento týden středeční schůzka předsedů obou stran. "Pro mě osobně to řešení musí vycházet z té zatím pozitivně vnímané spolupráce tří koaličních stran. Bude se ale zřejmě odehrávat na bázi předsedů nejsilnějších stran, to znamená ČSSD a ODS," řekl v Kramářově vile Topolánek. A Paroubek v té souvislosti připomněl jednání tehdejších lídrů ODS a ČSSD Václava Klause a Miloše Zemana, která v roce 1998 vedla k opoziční smlouvě.

Občanští demokraté podají příští týden novelu, která o jeden rok odkládá zavedení registračních pokladen. Podle platného zákona by měly být pokladny zavedeny od 1. ledna 2007. Pokud ale sněmovna novelu přijme, termín se posune na 1. ledna 2008. ODS navrhne projednat novelu v takzvaném zrychlením jednání, které umožní předlohu schválit během jednoho dne. "Účelem tohoto podání...je vyslat signál veřejnosti, že politická reprezentace je připravena plnit své závazky vyřčené před volbami v červnu 2006," uvedl na tiskové konferenci poslanec ODS Martin Říman. Dodal, že proti tomuto záměru nemají výhrady koaliční partneři z KDU-ČSL a Strany zelených.

Povinné registrační pokladny prosadila ČSSD jako nástroj na omezení šedé ekonomiky. Slibuje si od nich lepší výběr daní a zabránění daňovým únikům. ODS však tvrdila, že v případě volebního úspěchu pokladny okamžitě zruší.

Registrační pokladny se vlády snaží v zemi neúspěšně zavést už od roku 1996. Předností elektronických fiskálních pamětí v pokladnách je podle ČSSD to, že zdokumentuje všechny operace pokladny od jejího uvedení do provozu. Falšování údajů a krácení tržeb by bylo obtížnější. Do paměti by měli přístup jen kontroloři finančních úřadů a při opravách pracovníci specializovaných servisních firem. Ministr financí Bohuslav Sobotka tvrdí, že roční výnos ze zavedení pokladen by činil asi miliardu korun.