Zavedení elektronického mýtného zdraží autobusovou dopravu. Shodují se
na tom dopravci i představitelé profesních svazů. Například za cestu z
Prahy do Brna zaplatí cestující až 180 korun, což je o 20 procent více
než dosud. Na dotaz ČTK to uvedl ředitel dopravní společnosti Student
Agency Radim Jančura. Mýtné budou platit od příštího roku všechna
vozidla nad 12 tun, tedy i autobusy. Při průměrné sazbě mýtného 4,05
koruny za kilometr se zvýší náklady dopravce na 200kilometrové trase z
Prahy do Brna o 800 korun. To je při plně vytíženém autobuse se 40
lidmi asi 20 korun na pasažéra. "Ne vždy je však autobus plný,"
upozornil Jančura. Podle Jančury byly přepravní společnosti schopny i
přes zdražování nafty držet cenu jízdenek několik let na stejné úrovni.
"Mýtné však způsobí plošné zdražení pro všechny dálkové spoje," řekl
Jančura. Řešení vidí v osvobození autobusů od platby mýtného nebo
alespoň zavedení nižších poplatků pro autobusy. Připomněl, že například
v Německu autobusy žádné mýtné neplatí.
Tiskový mluvčí ministerstva dopravy Viktor Meca však uvedl, že evropské
předpisy výjimku pro autobusy neumožňují. Úřad zatím také neuvažuje o
dotacích pro autobusové dopravce, které by náklady na platbu mýtného
kompenzovaly. Cenu za kilometr určuje prováděcí vyhláška MD, která je
nyní na legislativní radě vlády. Průměrná cena 4,05 koruny za kilometr
je pro všechna vozidla nad 12 tun stejná a již se měnit nebude. Další
jednání s autobusovými dopravci o ceně MD nechystá.
Stejný nárůst ceny jako z Prahy do Brna se dá čekat například na
frekventované trase Praha - Liberec. Cesta by tak na místo současných
70 korun mohla po Novém roce stát kolem 82 až 85 korun, řekl ČTK
vedoucí autobusové dopravy ČSAD Liberec Martin Oumrt. Záležet bude na
tom, jak velká část 96 kilometrů dlouhé trasy bude mýtným zpoplatněna,
dodal.
Zavedení mýtného pro autobusy se může dotknout i veřejných rozpočtů.
Kraje jako objednatelé regionální veřejné dopravy totiž kompenzují ze
svých zdrojů dopravcům ztráty. Podle výkonného ředitele Svazu dopravy
Petra Kašíka budou náklady regionálních dopravců na mýtné asi 300 až
350 milionů korun. A tyto náklady budou nakonec hradit právě kraje,
řekl Kašík. I podle něj je proto nutné, aby MD snížilo poplatky pro
autobusy. Podle náměstka moravskoslezského hejtmana Pavola Lukši se
kraj bude zvyšování jízdného bránit. "Cestujícím by se jízdné kvůli
mýtnému zvyšovat nemělo, jsme proti a nechceme to," řekl ČTK s tím, že
v rámci Asociace krajů panuje shoda, že by autobusy v závazku veřejné
služby vůbec neměly na rychlostních komunikacích mýtné platit.
"Považujeme to za nesmysl. A tlačíme samozřejmě na to, aby to tak bylo,
to znamená mimo jiné také změnu v příslušném zákoně," dodal Lukša.
Zdražení jízdenek negativně ovlivní turistický ruch v ČR, uvedla
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). "Například
loni poprvé od roku 1989 poklesl počet zahraničních návštěvníků Prahy,
takže pro nějaké zdražování služeb turistům není žádný prostor," řekl
člen prezidia AČCKA Tomio Okamura. Cestovní ruch zaměstnává v ČR přímo
či nepřímo asi deset procent obyvatelstva, připomněl.