Zprávy | Z archivu rubriky


Na dohodu politických stran o východisku ze současné situace to zatím nevypadá, takže iniciativu asi bude muset převzít prezident Václav Klaus. Mluvčí prezidenta Petr Hájek ČTK řekl, že Klause postoj socialistů a jejich bleskové odmítnutí navrženého řešení zklamalo. Pokud Klaus na úterní schůzce uvidí, že širší dohoda stran není možná, lze očekávat, že bude iniciativní, soudí mluvčí. Nechtěl spekulovat o tom, zda to znamená, že prezident někoho rovnou jmenuje dalším premiérem. Předseda ČSSD Jiří Paroubek se podle Hájka asi nechce s ostatními stranami "sejít" na průhledném řešení a možná spoléhá na to, že získá nějaké "přeběhlíky" z jiných stran. Prezident ale opakovaně prohlásil, že vládu opřenou právě o hlasy "přeběhlíků" odmítá.

Šéf zelených Martin Bursík si myslí, že teď jsou dvě možnosti. Buď se domluví všichni s výjimkou ČSSD, nebo Klaus "opráší ústavu" a již v úterý či nejpozději ve středu vybere nového premiéra a začne druhý pokus o sestavení vlády. To nyní Bursík považuje za realističtější než možnost dohody. K novým volbám se lze dopracovat i tehdy, když tři vlády za sebou nezískají důvěru dolní komory. Současně je ale podle Bursíka možné dál projednávat novelu ústavy, která má zavést novou možnost, jak mířit k volbám. Měla by totiž dovolit, aby prezident sněmovnu rozpustil i tehdy, když vláda podá demisi a s rozpuštěním souhlasí třípětinová většina dolní komory. Lidovci sice nechtějí podpořit vládu, která by potřebovala i hlasy KSČM, novelu ale podporují bez ohledu na postoj komunistů.

K problémům kolem zakázky na stavbu mýtných bran na dálnici přibyl další. Mladá fronta Dnes zjistila, že smlouva s firmou Kapsch, která systém elektronického mýtného v Česku buduje, má utajovaný mnohastránkový dodatek. Podle MfD je dodatek výhodný pro Kapsch, zatímco pro stát může znamenat, že bude muset neplánovaně platit další peníze. Dodatek letos v dubnu podepsal bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), který MfD přiznal, že neví, co přesně podepsal. "Četl jsem to pouze zběžně, bylo to hodně stran. Ale moji lidé mi řekli, že je to výhodné pro stát. Tak tam snad nic špatného není," reagoval na dotaz, co dodatek obsahuje.

Dodatek podle listu ale dělá těžkou hlavu současnému ministru dopravy Aleši Řebíčkovi. Ten prý problémy s utajeným dodatkem, který současné vedení ministerstva objevilo až nedávno, řešil i na středeční schůzce s ministrem financí Vlastimilem Tlustým a příští středu o něm chce informovat vládu. Firma Kapsch totiž dodatek - stejně jako znění podstatných částí kontraktu - odmítá zveřejnit. K mlčenlivosti zavázala i ministerstvo dopravy, píše MfD. Dodatek podle listu zřejmě mění některé podmínky, za nich společnost Kapsch tendr na mýtné vyhrála a podle několika zdrojů deníku obsahuje i ujednání o tom, že v případě nutnosti zřídí Kapsch provizorní zařízení u mýtných bran a stát ponese část nákladů na jejich provoz.