Zprávy | Z archivu rubriky


Ústecký kraj má velké problémy s tím, jak dokončit cyklostezku podél Labe. Jde o důležitou část mezinárodní cyklostezky spojující severní a jižní Evropu. Dostavbu blokuje skutečnost, že ji musí zaplatit malé obce, které na ni nemají peníze. ČTK to řekl náměstek hejtmana Ústeckého kraje Radek Vonka. Cyklostezka podél Labe je nyní hotová nebo před dokončením jen na území velkých měst jako jsou Ústí nad Labem a Děčín, která byla schopná ji za pomoci dotací postavit. Tyto úseky je nutné propojit. Plánovaná trasa prochází přes katastry obcí, které podle Vonky musí investici uhradit samy. Kraj jim na to peníze dát nemůže. I když získají státní nebo evropské dotace, je pro ně částka, kterou musí doplatit, stále neúměrně vysoká. Někdy se rovná i několika jejich ročním rozpočtům, protože obce mají jen několik stovek obyvatel, ale cyklostezka na jejich území bude měřit řadu kilometrů.

Starosta Miroslav Moucha ČTK řekl, že radnice není ani příliš motivována k tomu, aby stezku stavěla. Cyklostezka bude většinou sloužit lidem, kteří ve Velkém Březně nebydlí. Sice přitáhne do obce turisty, kteří se mohou zastavit v restauraci nebo navštívit místní zámek, ale i tak bude ekonomický přínos cyklostezky podle Mouchy malý.

Ústecký kraj, který vybudování mezinárodní cyklostezky považuje za svoji prioritu, se podle Vonky snaží obcím přispívat na projekty a pomoci jim se žádostmi o dotace.

Pražskému letišti v Ruzyni se daří dlouhodobě zvyšovat náskok před konkurenty z nových zemí Evropské unie a nyní jeho vedení vidí jako hlavní cíl dohnání Vídně. Zatímco v roce 2003 odbavovala Ruzyně zhruba 58 procent cestujících ve srovnání s Vídní, loni to bylo již téměř 69 procent. Vyplývá to z provozních výsledků státního podniku Letiště Praha a údajů Asociace evropských letišť (ACI Europe). Výrazně letišti pomohl vstup do Evropské unie v roce 2004, kdy se skokově zvýšil počet cestujících o více než dva miliony na 9,7 milionu lidí. Následujícího roku letiště překročilo desetimilionovou hranici a loni odbavilo rekordních 11,5 milionu pasažérů. Na letošek plánuje vedení letiště zhruba pětiprocentní růst.

Pro přestupující cestující otevřelo letiště koncem ledna tranzitní hotel v bezcelní zóně, takže lidé, kteří v Praze přestupují, nemusejí při hledání ubytování vůbec projít celnicí. To je výhodné zejména pro ty, kteří nemají vstupní víza do České republiky. Ubytování v tranzitní zóně nabízejí ve světě jen největší letiště, ve střední Evropě mohou těchto služeb v menší míře využít cestující ve Varšavě.

Cílem letiště je dosáhnout do roku 2020 počtu 20 milionů odbavených cestujících za rok. Po otevření nového terminálu Sever 2, který slouží k odbavení cestujících přesně rok, by budovy letiště mohly přijmout 20 milionů pasažérů již nyní. Problémem však zůstává omezená kapacita jediné vzletové a přistávací dráhy.