Zprávy | Z archivu rubriky


Ženy nejsou podle premiéra Mirka Topolánka (ODS) v české společnosti znevýhodněnou skupinou. Mateřství a těhotenství je podle něj výsadou žen, která je činí apriorně odlišné od mužů, a staví je tak logicky do jiného postavení na trhu práce. Jak uvedl při slavnostním zahájení kampaně Evropský rok rovných příležitostí pro všechny, úkolem státu je dbát na to, aby ženy, které si místo mateřství zvolí kariéru, měly stejné šance jako muži. "Žena se může svobodně rozhodnout děti nemít a pak jsem přesvědčen, že má stejné příležitosti uplatnění jako muž," řekl Topolánek. Pokud se žena chce věnovat mateřské roli, pak podle něj nepotřebuje, aby se jí zákon snažil srovnat s mužem. Naopak potřebuje pružný pracovní trh, který jí pomůže sehnat zaměstnání za výhodných podmínek. Škodlivá je podle premiéra například i přehnaná ochrana starších lidí a studentů. Rovnost příležitostí ve společnosti nezajistí zvláštní ochrana pro některé skupiny, ale naopak odstranění rovnostářství a posílení neosobních pravidel, prohlásil Topolánek. "Zárukou rovnosti příležitostí není žádná dobře míněná snaha narovnat nenarovnatelné, žádná pozitivní diskriminace. Pozitivní diskriminace to zní asi stejně jako příjemný výprask," řekl mimo jiné v projevu, na který někteří účastníci slavnostní akce reagovali nesouhlasnými poznámkami a v závěru i pískotem.

Kritickým poznámkám na Topolánkovu adresu se ve svém projevu nevyhnul eurokomisař a bývalý sociálnědemokratický premiér Vladimír Špidla. Spravedlivá společnost by podle něj měla zajistit rovné šance i příslušníkům skupin, které "startují z úplně jiné čáry než většina z nás". Odpůrci této snahy podle něj mylně tvrdí, že jde o vytváření nadbytečných práv. "Shodou okolností jsou těmito odpůrci takřka vždy muži patřící k většinové populaci, s nadprůměrnými příjmy," poznamenal.

Ředitel Památníku Lidice Milouš Červencl převzal ocenění za kontroverzní reklamu nazvanou Total Burn-Out. Mezinárodní cenu Epica Bronze Finalist od marketinkových odborníků a cenu tuzemských kreativců bronzový Louskáček původně obdržela reklamní agentura. Tvůrce projektu ji pak předal vedení Památníku Lidice. Netradiční reklama zvýšila povědomí mládeže o tragických událostech v Lidicích roku 1942, ovšem na druhou stranu vyvolala protesty zejména členů Českého svazu bojovníků za svobodu.

"Cenu jsme předali především za to, co si kvůli našemu nápadu vedení památníku užilo s lidmi, které jsme neúmyslně urazili," řekl ředitel reklamní agentury McCann-Erickson Jan Binar, který uznal, že rozzlobenou reakci pamětníků měl předpokládat. Předstíraná počítačová hra nazvaná Total burn-out of Lidice neboli v překladu Úplné vypálení Lidic se objevila na začátku září loňského roku a vypadala na první pohled drsně. Po odkliknutí na další stránku se objevil povel: "Vypal Lidice v co nejkratším čase". Na další stránce si hráč vybíral zbraň, granáty či plamenomet. Teprve po jejím výběru poznal, že nejde o podporu nacismu, ani o hru, ale o propagaci památníku v Lidicích. "Na co si to tu hraješ?! V Lidicích to nebyla hra, ale realita," mohl si návštěvník stránky přečíst. Po protestech veřejnosti ji památník stáhl, přestože podle Červencla internetové stránky Lidic za 36 hodin po medializaci celé záležitosti navštívilo téměř 26.000 lidí z osmi zemí. Za dva měsíce pak stránky zaznamenaly téměř 140.000 návštěv, více než za celý rok předtím.