Zprávy | Z archivu rubriky


Většina z členů předsednictva KDU-ČSL nemá v úmyslu přesvědčovat stranického šéfa Jiřího Čunka, aby odešel z vlády. Nevyhoví tak přání premiéra Mirka Topolánka, který odvolání vicepremiéra a ministra pro místní rozvoj považuje za nejhorší možnou variantu. Topolánek by proto byl raději, kdyby lidovci Čunka přesvědčili, aby kabinet opustil. "Já ho o tom přesvědčovat nebudu," řekl ČTK místopředseda KDU-ČSL Stanislav Juránek po ranním jednání předsednictva. Připustil, že jiný názor mohou mít členové celostátního výboru, který se sejde večer, ani od tohoto orgánu ale nečeká žádný dramatický zvrat. Další místopředseda Marián Hošek uvedl, že postoj špiček lidové strany k Čunkovi se nemění. "Podpora, která byla předtím, zůstává stejná," soudí. Lidovci ale nejsou jednotní. Například místopředsedkyně strany Vlasta Parkanová sice nemíní Čunka vyzývat k rezignaci, sama by na jeho místě ale koaliční kabinet opustila.

Čunek už delší dobu čelí tlaku, aby odstoupil kvůli obvinění z korupce. Jeho pozice se zhoršila poté, co se vyjádřil o Romech jako o "opálených" lidech, kteří dělají "binec a ohně na náměstích".

O situaci by ve středu měli mluvit zástupci všech tří vládních stran, pro něž je teď prioritou prosazení daňových a sociálních reforem. Ve stejný den budou před Strakovou akademií demonstrovat Romové, kterých se dotkly Čunkovy výroky.

České dráhy začnou ještě do poloviny roku testovat speciální zařízení, které by mělo výrazně zlepšit signál mobilních operátorů ve vlacích. S odvoláním na mluvčího ČD Aleše Ondrůje to v úterním vydání píše týdeník Profit. Zařízení bude umístěno přímo ve vlaku, zpočátku pouze ve vozech první třídy na nejdůležitějších linkách EuroCity a InterCity. Telefonní signál na mnoha místech hlavních železničních koridorů zatím úplně chybí nebo je slabý. Přitom se však vlaky vyšší kategorie těší stále větší oblibě mezi podnikateli a manažery, pro které je kvalitní spojení se světem během jízdy nezbytností. S rostoucí oblibou vlaků tak roste také nespokojenost cestujících, kteří nemohou telefonovat a připojovat se na internet, píše Profit.

Vinu za současný stav dráhy odmítají. "My jsme jen přepravce. Samotná infrastruktura jako koleje a nádraží patří úplně jinému podniku - Správě železniční dopravní cesty," řekl Ondrůj. Naopak zástupce SŽDC Josef Šibrava Profitu řekl, že rozsah poskytovaných služeb zákazníkům je věcí dopravce. Špatné pokrytí hlavních železničních tras je ale podle týdeníku také vinou hlavních mobilních operátorů, kteří svůj signál zatím směrovali především na města, vesnice a hlavní silniční tahy. "Nyní je tato fáze téměř dokončena, a proto chceme zkvalitnit pokrytí frekventovaných železnic," řekla k tomu mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Podle ní má slabý signál ve vlacích vyšších kategorií ještě jednu významnou příčinu. "Tyto vlaky jsou vybaveny pokovenými skly z důvodu lepší tepelné izolace. Tato skla však představují významnou překážku pro šíření GSM signálu do vnitřního prostoru vagónu," řekla Kemrová. Právě to by mělo vyřešit speciální zařízení, tzv. GSM Repeater, na jehož zavádění s drahami spolupracují všichni tři mobilní operátoři.