Zprávy | Z archivu rubriky


Vybudování a spuštění radaru, který Američané plánují postavit ve vojenském újezdu Brdy, by si z rozpočtu USA vyžádalo přibližně 260 milionů dolarů (asi 5,5 miliardy korun). Uvádí to americká Agentura pro raketovou obranu (U.S. Missile Defense Agency). Na výstavbě a obsluze radaru by se mohly podílet také české firmy. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí agentury Rick Lehner. Celkově by náklady na radar činily přibližně 550 milionů dolarů (asi 11,5 miliardy korun). Kromě nákladů na výstavbu také Američané počítají s výdaji na komunikační vybavení, které by byly asi 118 milionů dolarů (asi 2,5 miliardy korun). Na ostrahu vyčlenili 45 milionů dolarů (asi 950 milionů korun).

Lehner potvrdil, že by do Česka měl být přesunut radar z Marshallových ostrovů. Na rozmontování radaru, jeho přepravu a opětovné složení v Brdech si Američané vyhradili přibližně 125 milionů dolarů (asi 2,6 miliardy korun). Do této částky zahrnují také testování radaru v Česku a aktualizaci počítačů. Mluvčí dodal, že experti agentury v současnosti vyhodnocují, zda bude třeba radar na Marshallových ostrovech upravit nebo ho modernizovat.

Podle Lehnera budou mít české firmy také příležitost podílet se na výstavbě radaru. Čeští ekonomové jsou však spíše skeptičtí k tomu, že by tuzemská ekonomika z radaru významněji těžila. "Myslím si, že ekonomický dopad bude neutrální. Můžeme dostat nějaké zakázky od Američanů a na druhou stranu ztratit kontrakty od Rusů," řekl již dříve ČTK analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. Vladimír Pikora z firmy Nextfinance si myslí, že není jisté, že české firmy zakázky skutečně dostanou."Spíš se zdá, že proběhne velmi tvrdá prověrka, kde se pod slovem kvalifikované možná může skrývat i politicky prověřené. V každém případě se jedná o velmi pěknou kličku, jak si mohou americké firmy mezi sebe rozdělit zakázky," uvedl již dříve Pikora.

Letošní hlavní Národní cenu za design v oboru produktového designu získala studie automobilu Škoda Joyster. Autorem návrhu je designérské oddělení Škody Auto pod vedením Janse Manskeho. Národní cenu za grafický design získal Královéhradecký kraj za vytvoření logotypu tohoto regionu. Vizuální styl kraje navrhl Jan Kolář. Výsledky soutěže v pražské Betlémské kapli vyhlásilo Design centrum České republiky, které je pořadatelem soutěže.

Na návrhu Škody Joyster odborníci ocenili optimismus, dynamiku a sportovního ducha. "Joyster zdůrazňuje sportovní rysy, které dříve vozy Škoda mívaly a které byly pro značku významné," uvedla porota ve svém verdiktu. Vůz je určen pro mladší a střední generaci, pro skupiny uživatelů střední třídy.

Vítěze Národní ceny v kategorii grafického designu ocenila porota jako profesionálně odvedenou práci s velkým komunikačním potenciálem pro budoucnost. Na logu kraje je zajímavé to, že značka stylizuje výseč regionu na mapě, a zároveň vychází z počátečního písmene K.

V soutěži Český interiér zvítězilo Muzeum Památníku Lidic jehož koncepci a výtvarné řešení provedli Bohumír Prokůpek a Jan Žalský. Muzeum zaujalo novou audiovizuální expozicí.

Porota dále ocenila osobnosti, které se zasloužili o pozitivní přínos designu. Za významný přínos k rozvoji designu byl oceněn vysokoškolský pedagog František Crhák, který je autorem mnoha výrobků pro Teslu, Českou zbrojovku a další společnosti. Alena Adlerová, kterou porota ocenila za badatelskou a publicistickou činnost zaměřenou na design 20. století, získala cenu za publicistiku. Držitelkou ceny za propagaci designu je zakladatelka a hlavní kurátorka Sbírky průmyslového designu Národního technického muzea v Praze Jana Pauly.