Zprávy | Z archivu rubriky


I z vázání květin se dá udělat show. V neděli se o tom přesvědčili návštěvníci dvorany renesančního zámku v Moravské Třebové na Orlickoústecku. Za doprovodu hudby před jejich očima pod rukama zručných floristů vznikaly svatební kytice a další doplňky slavnostního obřadu. Ty posléze předvedly modelky ověšené květy jako na Havaji. "Je to podívaná hlavně pro dámy, která nemá být strnulá jako výstava, ale i tvorba kytic, které si běžně nekoupíte. Modely se pohybují v cenách 2000 korun a výše," řekl moravskotřebovský květinář Ladislav Weinlich, který akci již druhý rok pořádal.

Floristé měli kytice již zčásti připravené, neboť by jinak na jejich vytvoření potřebovali i několik hodin. Před zhruba 300 diváky se však svatební kytice zrodila za několik minut. Ke každé tvůrci podali také komentář. V druhé části programu je modelky oblečené do svatebních šatů předvedly publiku. Z květin měly i čelenku do vlasů, ozdobu na krk nebo boa.

Mottem letošní květinové show byl svatební den. "Květy se dají uplatnit všude. Auty počínaje, přes přízdobu svatebního dortu a slavnostní přízdobu tabule až po květy pro nevěsty, družičky a pro maminky nebo výzdobu svící kostela. Prostě divadlo pro lidi, včetně slavnostní hudby," vysvětlil Weinlich.

Co návštěvníky květinové show možná potěšilo nejvíce, byl závěr představení. Velkolepé výtvory floristů nezvadly bez užitku, ale při odchodu je dostali ti z publika, kteří vyhráli ve slosování vstupenek.

Snímky Hledání dobré smrti českého režiséra Tomáše Škrdlanta a Žižek! americké dokumentaristky Astry Taylorové zaujaly nejvíce porotce 42. ročníku mezinárodního festivalu populárněvědeckých a dokumentárních filmů Academia film Olomouc. Součástí přehlídky byly kromě 17 soutěžních snímků v mezinárodní sekci a 19 v české části i nesoutěžní projekce. Na festival se letos přihlásilo na 400 titulů. Vítěz české části soutěže v dokumentu Hledání dobré smrti ukazuje prostřednictvím výpovědí lékařů, pracovníků hospiců, smrtelně nemocných lidí a jejich nejbližších, jak lze nahlížet na eutanazii. V dokumentu se rovněž objevují výpovědi lidí, kteří tvrdí, že se eutanazie provádí, jen se o ní veřejně nemluví.

Taylorová, která zvítězila v mezinárodní soutěži festivalu, ve svém snímku Žižek! diváky vtahuje do myšlenek Slavoje Žižeka, slovinského sociologa, psychoanalytika, dialekticko-materialistického filozofa a enfant terrible postmoderní sociologie. Cenu festivalu si odnesl také Otakáro Schmidt, jehož snímek Nejsme andělé, jen děláme jejich práci ocenila studentská porota. Cenu za celoživotní přínos světovému populárněvědeckému filmu získal hlavní host festivalu, francouzský producent, scenárista a režisér Albert Barillé.

Hlavním smyslem přehlídky je podle organizátorů prokázat, že věda a filmy o různých vědních oborech nemusejí být nuda. Této koncepci pořadatelé přizpůsobili výběr filmů. Zaměřili se na snímky, které jsou expresivní a dokážou diváky dojmout a vzbudit v nich zájem. Academia film Olomouc, který se konal v krajské metropoli od úterý, byl založen v roce 1966. Je nejstarším českým festivalem, který se věnuje populárněvědeckým dokumentům.