Zprávy | Z archivu rubriky


Obvodní soud pro Prahu 4 poslal polského lobbistu Jacka Spyru do vazby. Informoval o tom server Novinky.cz. Protikorupční policie Spyru stíhá v úplatkářské kauze související s privatizací Unipetrolu. Druhého muže, který byl společně se Spyrou v pondělí obviněn, policie již dříve propustila a vyšetřuje ho na svobodě. Spyra majiteli společnosti Agrofert Andreji Babišovi údajně nabízel, že ho za úplatek deset milionů korun zbaví problémů s jeho vyšetřováním v Polsku. Prý mu řekl, že v Polsku mají vysocí státní představitelé zájem na jeho kriminalizaci a že může tuto snahu zastavit. Agrofert na něj proto podal trestní oznámení. Kriminalisté dvojici podezřelých podle dostupných informací zadrželi přímo na schůzce, na které měl zástupce firmy Spyrovi peníze předat.

Český petrochemický podnik Unipetrol získal před dvěma lety v privatizaci polský koncern PKN Orlen. Okolnosti privatizace a podezření z korupce vyšetřovali čeští i polští kriminalisté. V Česku dění kolem Unipetrolu rozvířila zejména nahrávka skryté kamery, na které si někdejší šéf kabinetu bývalých sociálnědemokratických premiérů Zdeněk Doležel údajně řekl o pětimilionový úplatek. Chtěl ho prý za to, že doporučí a dostane "zpět do hry" o Unipetrol společnost Seta, za kterou Spyra lobboval. Seta, na kterou měl údajně úzké vazby podnikatel Tomáš Pitr, bojovala se společností Agrofert o to, kdo se stane po prodeji Unipetrolu polskému koncernu českým partnerem Orlenu.

Vedení automobilky Tatra ve čtvrtek poprvé připustilo, že podíl zahraničních součástek v chystaném nákladním voze TATRA T810 pro českou armádu může dosáhnout až 30 procent. Přibližně 79 procent sice skutečně dodají české společnosti, Tatra ale nemůže vědět, jestli tyto firmy nemají další subdodavatele ze zahraničí. Novinářům to při prvním představení vozu řekl generální ředitel a předseda představenstva Tatry Ronald Adams. Tatra přitom získala státní zakázku na dodávku 556 vozů za 2,6 miliardy hlavně proto, že vláda chtěla podpořit český průmysl. "Dodávky českých firem tvoří přesně 79,1 procenta hodnoty kontraktu. Na zakázce se podílí 143 českých firem z celkového počtu 162 dodavatelů," upřesnil mluvčí Tatry Vladimír Bystrov.

Pokud by se podle mluvčího ministerstva obrany Andreje Čírtka podíl českého průmyslu proti současnému stavu změnil, bude resort požadovat po společnosti Tatra vysvětlení a trvat na dodržení smlouvy. "Je to důležité z toho důvodu, že o tu sumu, o kterou se sníží produkce českých podniků, musí narůst offsetové programy, které Tatrovka zajistí," řekl ČTK Čírtek. Ministerstvo dokonce má v Tatře vlastní kontrolory, kteří podíl českého průmyslu sledují. "Je to fyzická kontrola toho, že to, co je české, je také v Čechách vyráběno," zdůraznil. Podle něj proto není možné, aby byla součástka ze zahraničí deklarována za český výrobek.

Postupem Tatry je rozhořčena hlavně Praga Hostivař, která měla podle svého vyjádření dodávat do automobilu převodovky a nápravy. Svůj spor s Tatrou předala k řešení arbitrážnímu soudu. "Praga nám dodala několik náprav, ale s jejich kvalitou jsme nebyli spokojeni. Žádný další kontrakt mezi naší firmou a Pragou neexistuje, takže se arbitráže neobáváme," řekl Adams. Praga tvrdí, že vinu za opoždění jejich zkušebních dodávek nese Tatra, která měnila své požadavky a dodávala nekvalitní polotovary. To kopřivnická firma rozhodně odmítá.