Zprávy | Z archivu rubriky


Investice do výškových budov na Pankráci, kterými je bytový dům City Epoque a hotel Epoque, dosáhne 2,5 miliardy korun. Obě stavby jsou součástí projektu City v hodnotě osm miliard korun a měly by být postaveny koncem roku 2010. "K dispozici máme všech 50 potřebných povolení nutných pro zahájení realizace staveb," uvedl viceprezident investora stavby ECM Tomáš Vlček. Třicetipatrový rezidenční dům City Epoque, který dosáhne výšky 104 metrů, nabídne 150 bytů. Čtyřhvězdičkový hotel Epoque bude mít k dispozici více než 300 pokojů. Každá z budov počítá s 320 parkovacími místy.

Plánovaná výstavba výškového bytového domu a hotelu je provázená stížnostmi kulturních institucí, podle kterých by mimo jiné výškové domy ohrozily památkové hodnoty Prahy. Developer připomíná historické souvislosti. "Pankrácká pláň je historicky předurčena pro výškové stavby. Již v letech 1920 a 1930 architekti Hlaváček či Krise plánovali výstavbu výškových budov, v roce 1960 vznikla další studie a další v roce 1999, kdy padla podmínka, aby nové budovy nepřesáhly výšku 104 metrů," uvedl architekt Radan Hubička, který je autorem projektů City Epoque a Epoque.

Zelenou stavbám dalo po osmi letech diskusí v uplynulých dnech ministerstvo kultury, když uzavřelo správní řízení a potvrdilo v něm rozhodnutí magistrátu, které budovy povoluje. Podle ministerstva budovy nenaruší hodnoty pražské památkové rezervace, zapsané na seznam UNESCO.

Městský správní soud v Praze rozhodl ve prospěch taxikáře, který dostal téměř stotisícovou pokutu za to, že účtoval vyšší cenu, než stanoví vyhláška. Skupina taxikářů si účtovala až 90 korun za kilometr. Podle platné vyhlášky magistrátu mohou za kilometr jízdy chtít nejvýše 28 korun. "Ten člověk nebyl žádný podvodník, vyšší cenu měl vyznačenou na dveřích, tutéž účtoval a vždy podle pravidel vydal na tuto cenu podepsanou stvrzenku," řekl serveru Novinky.cz právní zástupce taxikáře advokát Kolja Kubíček. Taxikář podal žalobu na ministerstvo financí a soud napadené rozhodnutí ministerstva zrušil. Ministerstvo se nevypořádalo s námitkou, že cena může být vyšší než stanovená, a to o rozdíl v ekonomicky oprávněných nákladech, který odpovídá odlišným podmínkám poskytované služby, sdělil mluvčí soudu Jan Ryba. Soud dále konstatoval, že městská vyhláška regulující cenu jízdného nemůže být nadřazená zákonu. Primátorův náměstek Rudolf Blažek (ODS) s názorem městského soudu nesouhlasí a doufá, že se ministerstvo financí odvolá.

Podle předsedy Odborového sdružení Taxi Praha Pavla Jelínka je možné říci, že rozsudek je průlomový. Zákon o cenách dává podle něho možnost navýšit regulovanou cenu o vyšší oprávněné náklady. Rozhodně to ale podle Jelínka neznamená, že si každý řidič může jezdit, za kolik chce. Magistrát v cenovém nařízení vychází z kalkulace nákladů automobilu Škoda Octavia. Pokud má někdo Mercedes, může navýšit náklady, ale musí je doložit, uvedl Jelínek. "Po dnešním rozhodnutí soudu je to možné," dodal.

Rozhodnutí soudu ostře kritizuje Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Dnešní rozsudek bohužel legalizoval chování taxikářů, kteří tak budou moci beztrestně pokračovat v bezohledném 'okrádání' turistů, kteří samozřejmě netuší, že si někdo může dovolit legálně naúčtovat 90 Kč i více za kilometr, tedy mnohem více než v nejvyspělejších státech EU," sdělil ČTK mluvčí asociace Tomio Okamura.