Zprávy | Z archivu rubriky


Česká republika nemá vytvořenou politiku územního rozvoje, kterou vyžaduje nový stavební zákon. Tvrdí to nevládní organizace Atelier pro životní prostředí, Arnika, Ekologický právní servis a Zelený kruh. Kvůli vládě, která podle nich s vypracováním územního plánu zaspala, hrozí české krajině škody. Organizace proto vyzvaly premiéra Mirka Topolánka a ministra životního prostředí Martina Bursíka, aby vláda chybějící dokument zpracovala. "Nový stavební zákon vychází z předpokladu, že vláda zpracuje jakýsi územní plán České republiky, z něhož vyjdou územní plány krajů a následně plány jednotlivých obcí. Bylo by to i logické. Sama vláda ale tento postup ignoruje a vnáší do stavebního rozvoje měst a obcí chaos a nejistotu," uvedl Luděk Šikola z Ekologického právního servisu.

Územní plánování v celé zemi se stále řídí starou koncepcí, k níž se nemohla vyjádřit veřejnost ani kraje a která podle ekologů obsahuje řadu kontroverzních projektů, jako jsou jezy na dolním Labi a Berounce, silnice R 52 z Brna na Vídeň nebo nová dráha na letišti v Praze-Ruzyni. Současná koncepce také odporuje legislativě EU - například směrnicím o ochraně ptactva a dalších volně žijících živočichů zapojených do soustavy Natura 2000. Autoři zprávy upozorňují i na to, že kraje začaly nevyhovující podklady přebírat do svých vlastních územních plánů. Podle Martina Skalského ze sdružení Arnika stojí za nečinností vlády zájem betonářské lobby.

Vzácná Ďáblova bible, kterou za třicetileté války odvezla z českých zemí švédská vojska, se v neděli na několik měsíců vrátila do Prahy. Největší rukopisná kniha světa putovala z ruzyňského letiště do trezoru v pražském Klementinu za přísných bezpečnostních opatření. ČTK o tom informovala Kateřina Nováková z tiskového oddělení Národní knihovny ČR. Svazek je považován za jeden z nejcennějších středověkých rukopisů zachycujících tehdejší vědění. Při cestě z letiště do centra Prahy proto přepravní auto s Ďáblovou biblí doprovázely čtyři další vozy, z nichž dva byly plné ozbrojených policistů. Při transportu ze Švédska byla kniha uložena ve speciální klimatizované bedně, která udržovala stálou teplotu a vlhkost. Nyní se svazek bude v sídle Národní knihovny několik dní aklimatizovat a poté jej tamní pracovníci přemístí do speciální trezorové místnosti. Tam si jej návštěvníci Klementina budou moci prohlédnout od 20. září do 6. ledna příštího roku. Potom se svazek vrátí do Švédské královské knihovny ve Stockholmu.

Ďáblova bible, latinsky Codex gigas, vznikla na přelomu 12. a 13. století v benediktinském klášteře v Podlažicích u Chrudimi. Jde o knihu úctyhodnou nejen obsahem, ale i podobou - ve středověku byla přirovnávána k sedmi divům světa. Váží 75 kilogramů, dřevěné desky knihy měří 900 krát 505 milimetrů. Bibli provází legenda, podle níž ji za jedinou noc napsal s pomocí ďábla mnich kající se z těžkého hříchu.

Stolek Snowcache, věšák Sputnik či knihovna Skulptura patří k předním příkladům českého designu uplynulých deseti let. K vidění jsou od neděle na výstavě nábytkové, interiérové a architektonické tvorby architekta Jana Padrnose v Domě Valdštejnů v Brtnici na Jihlavsku. V rodném městě světově proslulého architekta Josefa Hoffmanna ji připravila Moravská galerie v Brně. "Návrhy designu i architektonická řešení Jana Padrnose se vyznačují vtipem, jednoduchostí řešení, funkčností a zároveň elegancí a nechybí jim vnitřní napětí. Velký důraz klade na výběr materiálů, které jsou velmi kvalitní, často nové, ve svém použití neobvyklé," řekla ČTK autorka výstavy Martina Straková. Výstava Jan Padrnos: Gesamtkunstwerk v 21. století potrvá v Brtnici do 30. října. Více na elektronických stránkách: www.brtnice.cz či www.moravska-galerie.cz.

Padrnos je známý především svými návrhy minimalistického a přesto velmi nápaditého nábytku. V posledních letech postoupil od tvorby interiérů až k tvorbě architektury. Navržené domy vybavuje vlastním nábytkem a připomíná tak ideály architektury počátku 20. století. Padrnos pronikl do světa profesionálního designu krátce před rokem 2000. Zázemí rodinné firmy v Třebíči mu umožnilo realizovat některé z vizí nábytkového designu. Skutečně profesionální kariéru odstartovalo založení firmy Blackbox v roce 2000. Pod touto značkou vystavoval Pardnos svá díla na prestižních přehlídkách moderního designu v Miláně či v New Yorku. Nábytek se stal součástí několika kolekcí českého designu prezentovaného na výstavách ve Vídni, Bruselu, Essenu i jinde.

V úvodním utkání 6. kola první fotbalové ligy remizovala Slavia Praha s Baníkem Ostrava 0:0. O body se podělily i ve druhém sobotním duelu týmy Olomouce a Brna po remíze 1:1. V neděli byly zaznamenány tyto výsledky: Jablonec - Bohemians 1905 0:0, Kladno - České Budějovice 5:1, Mladá Boleslav - Most 1:1 a Žižkov - Liberec 1:1.

Oštěpařka Barbora Špotáková podlehla v odvetě za mistrovství světa evropské rekordmance Christině Obergföllové. Česká světová šampionka na nedělním mítinku Zlaté ligy v Berlíně prohrála s domácí závodnicí o pouhých sedm centimetrů. Jen o další dva centimetry zpět skončila další Němka a zbývající medailistka z MS Steffi Neriusová. Špotáková vedla v závodu zařazeném do předprogramu mítinku od druhé série, Obergföllová ji přehodila pátým pokusem. Čtvrtá oštěpařka z MS Nikola Brejchová měla jediný platný pokus a skončila osmá.

Lukáš Pešek nenavázal v nedělní motocyklové Velké ceně Portugalska na výkony z kvalifikace a musel se v Estorilu spokojit se třináctým místem. Jezdec týmu Valsir Seedorf od startu z druhé pozice nedokázal v sedle derbi držet krok s nejlepšími a na konto si připsal jen tři body. Peškovi se čtyři závody před koncem MS opět vzdálilo třetí místo v celkové klasifikaci, které bylo před sezonou jeho minimálním cílem. Nyní ztrácí na Tomojošiho Kojamu z Japonska už 22 bodů a na jeho čtvrtou pozici se bodově dotáhl v Estorilu čtvrtý Simone Corsi z Itálie.

Český plochodrážní jezdec Lukáš Dryml si zajistil účast v elitním seriálu Grand Prix pro příští rok. Ve finálovém kvalifikačním závodě ve Vojensu skončil Dryml druhý a mezi světovou elitu se vrací po dvou letech. Blízko senzačního postupu byl i Luboš Tomíček, který o třetí postupové místo přišel až v dodatkové rozjížďce s dlouholetým účastníkem GP Bjarnem Pedersenem z Dánska. Závod vyhrál jiný domácí jezdec Niels Kristian Iversen.

Český automobilový jezdec Tomáš Enge obsadil druhé místo v sobotním závodě zámořského vytrvalostního seriálu Grad-Am v Salt Lake City. Dosáhl tím zatím svého nejlepšího umístění v šampionátu sportovních prototypů, dosavadním maximem bylo šesté místo ze čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně. V závodě na 1000 kilometrů se za volantem speciálu Pontiac Riley týmu Samax Motorsport střídal Enge s Američanem Krisem Szekeresem a Britem Ryanem Dalzielem.

Český biker Michal Prokop obsadil druhé místo v závěrečném závodě Světového poháru ve fourcrossu a stejná pozice mu patří i v konečném hodnocení seriálu. V Mariboru ve Slovinsku byl nad síly českého obhájce celkového prvenství jen francouzský jezdec a čerstvý vicemistr světa Romain Saladini. Druhým místem Prokop vyrovnal své letošní maximum z červnového závodu ve švýcarském středisku Champéry a částečně si spravil chuť z nevydařeného mistrovství světa, kde před týdnem upadl už v osmifinále.

Čeští baseballisté přišli u zeleného stolu o osmé místo na mistrovství Evropy a ve finálovém turnaji skončili poslední dvanáctí. Vedení soutěže dodatečně kontumovalo oba vítězné zápasy české reprezentace proti Chorvatsku a Rakousku ve prospěch soupeřů v poměru 0:9, a to kvůli údajnému porušení smlouvy mezi zámořskou Major League Baseball a Mezinárodní baseballovou federací (IBAF). Česká výprava se údajně provinila tím, že do turnaje zasáhla trojice hráčů, kteří mají uzavřené smlouvy s týmy severoamerické profesionální soutěže - Jakub Hajtmar a Jakub Toufar s Minnesotou Twins a Petr Čech se Cinncinati Reds. Vedení národního týmu proti rozhodnutí podalo protest.

Rakouští odpůrci jihočeské jaderné elektrárny Temelín v neděli v poklidu a prakticky bez pozornosti místního obyvatelstva protestovali u různých českých zastupitelských úřadů v Rakousku. Aktivisté, kteří v minulosti organizovali blokády hraničních přechodů, jednu hodinu v malých skupinkách demonstrovali před českým velvyslanectvím ve Vídni a před honorárními konzuláty v Innsbrucku, Salcburku, Linci a Štýrském Hradci. Proti nim demonstrovali ve Vídni čeští nacionalisté; i jejich akce se ale obešla bez incidentu. Do Vídně přijela desítka aktivistů hornorakouské organizace Atomstopp a dalších protijaderných iniciativ, oblékla si známé žluté vesty a rozvinula dva transparenty s nápisem Stop Temelín.

Mluvčí Atomstoppu Roland Egger ČTK řekl, že podnětem k protestním akcím je nadcházející druhá schůzka česko-rakouské parlamentní komise pro otázky Temelína, která se bude konat ve Vídni v pondělí a v úterý. Organizátoři protestů podle něj především chtějí, aby česká strana bezvýhradně uznala mezinárodněprávní závaznost takzvaných dohod z Melku a slíbila odstranění všech údajných bezpečnostních nedostatků, na něž poukazuje rakouská strana. Podle Eggera aktivisty popudilo vyjádření předsedy české části komise Jana Kasala, který ČTK 30. srpna řekl, že poslanci budou řešit nejen spory kolem technického stavu Temelína, ale i právní postavení dohod z Melku, jež jsou podle jeho názoru spíše jakýmsi zápisem z jednání, než mezistátní dohodou.

Ojedinělá výstava českých loutek, kterou hostila déle než dva měsíce Oblastní galerie v Liberci, v neděli skončila a stěhuje se do španělské Tolosy. Expozice nazvaná Okno do českého loutkářství, která mapovala zhruba 200letý vývoj českého loutkářství od kočovného divadla až po současnost, přilákala přes 2500 lidí. Líbila se hlavně dětem, které se chtěly fotit s Hurvínkem nebo hastrmanem, řekla ČTK pracovnice galerie. Výstava, kterou připravil loutkový festival Mateřinka společně s brněnským Moravským zemským muzeem, odhalila trendy typicky českého loutkového divadla.

"Šlo o prvky, které jsou v mezinárodním kontextu unikátní," poznamenal ředitel Naivního divadla v Liberci Stanislav Doubrava. Expozice podle něj ukázala například divadlo kočovných marionetářů, rodinné loutkové divadlo, spolkové loutkářství se svébytným projevem umělců české moderny a nakonec tvorbu současných loutkových scén. "Zabrousila i do historie 18. a 19. století, lidé se tu setkali s takovými jmény, jako byl Josef Skupa nebo Jan Malík," dodal kurátor výstavy Jaroslav Blecha. Nejcennějšími řezbami, které mohli návštěvníci galerie spatřit, byly loutky z dílny řezbáře Mikoláše Sychrovského (1802-1881) z Mirotic v Jižních Čechách, dvou generací řezbářů Suchardů z Nové Paky a v Praze trvale žijícího Itala Josefa Allesiho. Iluzi divadla navodily aranžované výjevy z konkrétních her a kulisy.

Restaurátoři objevili v srpnu v křížové chodbě bývalého konventu sázavského benediktinského kláštera nástěnné malby. Ukrývaly se místy až pod deseti vrstvami malby. Vznikly minimálně před rokem 1750. "Sondážní práce stále ještě pokračují a nemůžeme vyloučit ani zcela netušená překvapení," řekla ČTK kastelánka Slávka Matoušová. Podle historických pramenů tehdy v chodbě vznikla na zakázku opata Anastázia Slančovského bohatá malířská výzdoba na více než 1000 metrech čtverečních. Jejím tématem byl cyklus událostí ze života sv. Prokopa. Na základě starších pramenů ho v roce 1895 popsal tehdejší kanovník u sv. Víta na Hradě pražském a jednatel dědictví sv. Prokopa František Krásl v knize Sv. Prokop, jeho klášter a památka u lidu. Po zrušení kláštera Josefem II. malby někdy kolem roku 1870 světský majitel panství Jan z Neubergu nechal přebílit.

"Je jisté, že svatoprokopský cyklus z doby barokního rozkvětu kláštera je pod mnoha vrstvami pozdějších výmaleb zachován," dodala kastelánka. S postupem restaurátorských sond se objevují malířské výjevy i ve vchodu do konventu. Zřetelná je například tvář sv. Ludmily. Z mírně poškozených obrazů obličejů českých patronů a dalších maleb lze usuzovat, že na zdech budou zobrazeny celé postavy. Restaurátorské sondy mají podle kastelánky zjistit, zda na historických omítkách nástěnné malby jsou, jak jsou staré a zachované. Vzniklá analýza pak bude jedním z podkladů celkového konceptu obnovy této národní kulturní památky.