Zprávy | Z archivu rubriky


Mnoho vysokoškolských pedagogů a vědců se připojilo k výzvě, která varuje před poklesem úrovně vzdělanosti. Podle ní se v řadě škol stále snižují požadavky na znalosti a dovednosti. Osobnosti, které svůj podpis připojily, mají obavu zejména ze špatného směřování nebo výkladu školské reformy. Někteří však ze současného stavu viní také nedostatek financí nebo povrchnost médií. V textu, který sestavil Jindřich Bečvář z Matematicko-fyzikální fakulty Karlovy univerzity a pod který se podepsala asi stovka osobností, se uvádí, že dnešní absolventi škol mají podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů.

Podle pedagoga Petra Kukala, který provozuje na tradiční vzdělávání zaměřený web www.stolzova.cz, kde se text objevil, se situace zhoršuje od 90. let minulého století, kdy do školství pronikly alternativní směry. Podle Kukala se tak sice žáci učí v mediální výchově, kterou školy musely do vzdělávacího programu zařadit, pochopit jádro sdělení, ale nezjistí, jestli sdělení lže, protože nemají potřebné znalosti o světě.

Náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger uvedl, že reforma v žádném případě neznamená, že učivo nebude mít nadále obsah, klíčové dovednosti se nedají budovat z ničeho. Dodal, že mezinárodní srovnávání ukazují, že čeští žáci toho sice relativně dost vědí, ale podstatně méně to umějí použít při řešení problémů. Důležitost základních vědomostí prý nikdo neupírá, ale učitelé musí přemýšlet o tom, co je opravdu základní vědomost.