Zprávy | Z archivu rubriky


Stížnosti pacientů na zdravotní péči jsou v Česku vyřizovány v mnoha případech pomalu a se značnými prodlevami. ČTK to řekla zástupkyně veřejného ochránce práv Jitka Seitlová. Důvodem je podle ní to, že neexistuje obecný předpis, který by jasně stanovil, za jak dlouho má být stížnost vyřízena. Příslušné orgány zabývající se zdravím se podle Seitlové odmítají řídit správním řádem. Stížnosti by měly být vyřízeny nejpozději do čtvrt roku, jsou ale případy, kdy to trvá i dvakrát déle. Mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt ČTK řekl, že k 1. lednu 2009 nastanou ve stížnostní agendě změny. "Jednak chceme práva pacientů deklarovat v zákoně o zdravotních službách, jednak v něm chceme jasně stanovit postup stížností," upřesnil. Právníci nyní analyzují, jak zpřístupnit občanům institut mimosoudního vyrovnání. Pacient se tak dostane rychleji k penězům. Další problém vidí Cikrt v tom, že lidé nejsou zvyklí stěžovat si u toho, kdo péči platí a má smlouvu s daným zařízením, což je zdravotní pojišťovna.

Seitlová také požádala ministra zdravotnictví Tomáše Julínka (ODS), aby začal co nejdříve koncepčně řešit problém s nedostatkem zubařů v Česku. Kancelář veřejného ochránce práv totiž dostala stížnosti obyvatel části Opavska, kterým nemá kdo ošetřit chrup. Není jim tak poskytnuta zákonem zaručená zdravotní péče. Obdobné potíže jsou ale i jinde - například na Karlovarsku, řekla Seitlová.