Zprávy | Z archivu rubriky


Ministerstvo financí zvolilo firmy, které státu pomohou vybrat nejvhodnější způsob privatizace Českých aerolinií a Letiště Praha. S privatizací ruzyňského letiště bude radit společnost Credit Suisse; s privatizací ČSA poradí Deloitte Advisory. ČTK to sdělil mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. Nesdělil však, kolik za své služby firmy obdrží. V obou případech však prý jde o zakázku, jejíž hodnota nepřesahuje dva miliony korun. Z toho důvodu také podle Jakoba nebylo nutné vypisovat výběrové řízení. "Hlavními kritérii byla cena, reference a složení týmu," uvedl. V případě letiště ministerstvo vybíralo z devíti zájemců, s ČSA chtěly státu radit čtyři společnosti.

Pokud jde o Letiště Praha, materiál s návrhy privatizace podniku by měla vláda dostat koncem března 2008. V úvahu připadá například pronájem, prodej letiště jako celku či emise části akcií na burze. Jde však pouze o první fázi celého procesu odstátnění letiště, kdy stát spolu s poradci provede analýzu vhodnosti, rozsahu a způsobu privatizace. Pro samotný výběr nového vlastníka, který by měl začít počátkem léta, ministerstvo vybere poradce nového.

Letiště Praha patří k nejúspěšnějším podnikům, které dosud stát vlastní. Loni činil čistý zisk téměř miliardu korun. Odhady výnosů z privatizace se pohybují mezi 70 a 100 miliardami korun. O novém vlastníkovi či nájemci by mělo být rozhodnuto do konce roku 2008; vedení podniku zcela převezme počátkem roku 2009. ČSA nyní procházejí ozdravnou kůrou. Po letech ztrát očekává společnost letos zisk v řádech desítek milionů korun. Hodnota firmy se odhaduje na pět miliard.

Poslankyně Strany zelených Olga Zubová a Věra Jakubková uvažují o tom, že nepodpoří návrh státního rozpočtu na příští rok. Nedostatečně podle nich podporuje školství a nezohledňuje priority zelených v dopravě. Zubová to řekla ČTK. Rozmýšlet si prý bude i to, zda Topolánkovu vládu podpoří při případném hlasování o vyslovení nedůvěry kabinetu. "To, že mám já osobně problém s rozpočtem je pravda. Já jsem to avizovala již dříve," řekla Zubová. Nejvíce jí prý vadí "podfinancování" školství. Jakubková má podle ní výhrady zase ke kapitole týkající se dopravy. "Dopravní resort dostal naopak velkou posilu, ale naše priorita, jako jsou železnice, na to se tam příliš peněz nedostává," řekla.

Na definitivní rozhodnutí o rozpočtu je podle Zubové dost času, protože o jeho případných úpravách bude teprve jednat poslanecký klub zelených i celá sněmovna. "Ještě bude druhé čtení rozpočtu, budou tam pozměňovací návrhy. Já sama jsem už některé podala, tak uvidíme jak rozpočet dopadne. Rozhodneme se až ve třetím čtení," řekla. Zcela rozhodnuta zatím není ani o tom, zda by vládu podpořila v hlasování o vyslovení nedůvěry, které chce v nejbližších týdnech vyvolat ČSSD. "Nevím, jak bude ta vláda vypadat. Zatím tam chybí dva ministři, tak uvidíme, jak bude vláda v době hlasování o důvěře vypadat," řekla. Zubová byla zmiňována jako možná kandidátka na neobsazený post ministryně školství, o který vedou zelení vnitrostranický spor. Tvrdí ale, že její postoj k rozpočtu s tímto sporem nesouvisí. Výhrady prý měla již dříve.

České aerolinie rozšíří během příštího letního letového řádu svou síť o šest nových linek. Vedle již známého francouzského Bordeaux zamíří stroje ČSA na nových trasách do východního Středomoří a zemí bývalého Sovětského svazu. Oznámila to mluvčí firmy Daniela Hupáková. Zároveň aerolinie přestanou v lednu létat do Kanady, v létě obnoví omezený provoz pouze na trase z Prahy do Toronta.

Nově se cestující dostanou s ČSA do syrského Damašku, Heraklionu na Krétě, největšího kazašského města Almaty, ruského Rostova na Donu a gruzínského hlavního města Tbilisi. "U nově otevíraných linek je minimalizováno riziko neúspěchu," řekl viceprezident pro marketing Petr Pištělák. Podle něj se ČSA při zavádění nových letů vůbec poprvé řídily tržními daty o letecké přepravě a poptávce cestujících. Naopak k výraznému omezení provozu sáhlo vedení firmy u dvou ze tří dálkových linek. Zatímco lety do New Yorku zůstanou příští rok beze změny, ČSA v lednu zcela přestanou létat do kanadského Montrealu. Do dalšího kanadského města Toronta budou ČSA létat pouze v létě, navíc s omezenou frekvencí tří letů týdně, oproti současným čtyřem. V zimě se do Kanady cestující z Prahy dostane pouze s přestupem. O osudu letů do Kanady se mluví již několik měsíců, neboť firma s nimi dlouhodobě nebyla spokojená. "Tam ta ziskovost nedosahuje těch parametrů, které bychom chtěli," řekl ČTK nedávno prezident firmy Radomír Lašák. Vytíženost letadel na kanadských linkách klesá v zimě až k 55 procentům, v létě je zhruba o 30 procentních bodů lepší.