Zprávy | Z archivu rubriky


Vláda se rozhodla k 10. prosinci vypovědět smlouvu s firmou Steyr o nákupu transportérů Pandur. Novinářům to dnes oznámila ministryně obrany Vlasta Parkanová (KDU-ČSL). Uvedla, že uvedená firma neplnila své závazky vyplývající ze smlouvy. "Řešení je možná na první pohled velmi radikální, ale my jsme přesvědčeni, že je správné," dodala. Z vyjádření zástupců ministerstva vyplývá, že úřad nepředpokládá, že by rozhodnutí vlády vyvolalo arbitráž mezi českým státem a Steyrem. Sankce podle nich naopak hrozí firmě Steyr.

Původně měla tato společnost prvních 17 transportérů Pandur Česku předat již do konce listopadu, dodávka se však zpozdila. Další kolo kontrolních zkoušek, které mělo ověřit, zda rakouská společnost u transportérů odstranila některé nedostatky, mělo začít příští rok v březnu. Firma však již 17 přislíbených vozidel vyrobila. V současnosti jsou umístěna ve vídeňském sídle společnosti. Armáda také podle dřívějšího vyjádření představitelů firmy měla transportéry převzít v polovině příštího roku. Ministerstvo již dříve uvedlo, že transportéry při dřívějších kontrolních zkouškách nevyhověly ve 24 z 93 smluvních bodů. Armáda proto kvůli nedodržení lhůty začala uplatňovat finanční sankce vyplývající ze smlouvy.

Nákup obrněných transportérů patří k největším zakázkám v historii české armády. Zbrojovka Steyr jich měla pro vojsko vyrobit 199. Hodnota kontraktu se po dřívějším nevyužití opce na dalších 35 transportérů pohybovala na úrovni 20,8 miliardy korun.

Ministři české vlády dnes se zástupci Evropské komise podepsali celkem devět operačních programů, z nichž Česko může získat v příštích letech 14 miliard eur (přibližně 365 miliard korun). Jde zhruba o polovinu celkové částky, kterou může Česko z Bruselu získat v letech 2007 až 2013. Přibližně 125 miliard korun půjde ze sedmi operačních programů do regionů. České firmy budou moci získat kolem 100 miliard korun z programu Podnikání a inovace. Nejvíce peněz, až 150 miliard, bude směřovat do dopravy. Program Doprava je největším operačním programem a představuje až 22 procent prostředků, které ČR může v příštích letech z evropských fondů obdržet. Tyto peníze výrazně navýší rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který bude příští rok hospodařit s rekordní částkou 90,8 miliardy korun. Peníze z tohoto programu jsou určené především na rozvoj dálniční a železniční sítě.

Do konce letošního roku má Evropská komise schválit ještě další čtyři operační programy - Integrovaný OP, Životní prostředí, Technická pomoc a Praha konkurenceschopnost. Z těchto čtyř programů by mělo jít do Česka přibližně 182 miliard korun. S problémy se potýká schvalování programu Výzkum a vývoj pro inovace, kvůli potížím v jeho přípravě odstoupila ministryně Dana Kuchtová. Schválen bude nejdříve v březnu příštího roku.

V dosavadním čerpání peněz z fondů EU patří doposud ČR v rámci nově přijatých zemí mezi nejméně úspěšné. Mezi trojkou posledních je s Kyprem a Lotyšskem. Do konce letošního roku má podle údajů ministerstva pro místní rozvoj vyčerpat z rozpočtového období 2004 až 2006 přibližně teprve polovinu ze 40 miliard korun, které má na tyto roky přidělené. Podle Ministerstva pro místní rozvoj však Česko o žádné prostředky z tohoto období nepřijde. Musí ale během příštího roku, ve kterém může podle pravidel EU naposledy peníze za období 2004-2006 získat, vyčerpat přibližně stejný objem prostředků, jako za poslední čtyři roky dohromady.

Bývalý náměstek ministerstva školství a daňový poradce Jaromír Soukup si myslí, že ho šéf zelených a vicepremiér Martin Bursík nepřímo označil za autora anonymního trestního oznámení, které nyní prověřuje pražská policie. Kriminalisté šetří, zda v Bursíkově firmě Ecoconsulting nedocházelo k finančním a daňovým machinacím. Soukup ČTK řekl, že oznámení nepodal a cítí se Bursíkovým prohlášením dotčen, zvažuje proto žalobu.

Informace o tom, že policie šetří, zda Bursík za pronájmy svých nemovitostí neinkasoval víc, než později přiznal úřadům, přinesl v pondělí server Aktuálně.cz. Soukup ČTK řekl, že z pozice Bursíkova bývalého daňového poradce nemůže případ komentoval. Uvedl nicméně, že daňová přiznání jeho firma Médea prováděla z podkladů, které dodal Bursík. "Ceny si klient určuje sám, diskuse o smlouvách a cenách jde tak mimo nás," uvedl. Vicepremiér z indonéského ostrova Bali, kde se účastní konference o změnách klimatu napsal, že jediným, kdo disponuje informacemi o jeho příjmech a výdajích jsou Soukup a Finanční úřad pro Prahu 1. V případě pochybností ze strany finančního úřadu by úředníci provedli daňovou kontrolu a nepodávali by anonymní trestní oznámení, dodal. Bursík také uvedl, že veškeré příjmy z pronájmů jsou řádně zdaněny.

Informace o prošetřování anonymního trestního oznámení se objevily krátce potom, co zelení pohrozili odchodem z vlády v případě, že se do kabinetu vrátí šéf lidovců Jiří Čunek. Ten podle nejmenší koaliční strany nemá po sérii různě závažných kauz důvěru veřejnosti.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v úterý oficiálně zveřejnila první snímek nové Škody Superb. Vůz představí v příštím roce na březnovém autosalonu v Ženevě. V Česku by se měl začít prodávat v létě, řekl ČTK mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Design nového modelu je podle fotografie výraznější než u staršího Superbu, auto by mělo být větší. Čelní maska nového Superbu působí na jediné zveřejněné fotografii širším a agresivnějším dojmem než u jeho předchůdce. Jiné jsou také světlomety, které by měly být adaptivní, což je v produkci Škodovky novinka. Tyto světlomety osvětlovanou plochu samočinně mění v závislosti na rychlosti jízdy a jízdním režimu. Karoserie Superbu bude konstruována neobvyklým způsobem, který spojí verzi sedan a liftback. Tato verze je prý chráněná patentem a v praxi znamená, že páté dveře jdou otevřít buď jako u sedanu, nebo jako u liftbacku i se zadním sklem. O motorech nového modelu zatím firma oficiálně mlčí, určitě se však pod kapotu dostane 1,4 TSI, ale není jisté, jaký výkon bude mít. Chybět nebude ani 1,8 TSI nebo 2,0 TFSI používaný u Octavie RS. Nejsilnějším motorem by pak měl být velkoobjemový šestiválec 3,6 FSI, který se nyní montuje například do Volkswagenu Touareg. V Superbu bude k dispozici výhradně s pohonem všech čtyř kol. Další technické detaily a chystané motory představí firma oficiálně až na ženevském autosalonu.