Olomoucké Moravské divadlo předvedlo jako druhá česká scéna operu
Gioacchina Rossiniho Straka zlodějka. Operu nastudoval s olomouckým
souborem hostující režisér Martin Otava. Předtím se naposledy hrála
v roce 1831 v Praze. Premiéře na domovské scéně ale předcházelo
turné olomouckého souboru po Německu, Švýcarsku a Francii. Poprvé tak
byla Straka zlodějka v Otavově pojetí předvedena v lednu v německém
Emdenu. Straka zlodějka, dílo kladoucí značné nároky na zpěváky,
měla původně 1700 stran partitury a Otava s dirigentem Miloslavem
Oswaldem ji z původních asi čtyř hodin výrazně zkrátili.
"Především jsme škrtli árie, které nijak neposunovaly
děj," uvedl Otava. Banální příběh křivého obvinění je plný
srdceryvného sladkobolu počátku 19. století. "Realita není
reálná," prohlásil Otava a jeho scéna proto není popisně
realistická. Samotnou straku, dříve dřevěnou loutku, vyměnil za
vesnickou dívku. "Vodit dnes po jevišti ptáčka na drátkách by
bylo nepřirozené," tvrdí režisér Otava. Rossiniho La gazza ladra
nebyla patrně dosud nikdy přeložena do češtiny. "Abychom mohli
italskou operu opatřit českými titulky, museli jsme ji napřed nechat
přeložit," poznamenal Otava.