Zprávy | Z archivu rubriky


České muzeum výtvarných umění nesouhlasí se svým stěhováním z pražské Husovy ulice do Jezuitské koleje v Kutné Hoře. V prohlášení označilo toto rozhodnutí Středočeského kraje za likvidační a nekompetentní. Krajský radní pro kulturu Václav Beneš (ČSSD) ale tvrdí, že výstavní prostory zůstanou v Praze zachovány. Výhrady muzea proto nechápe. Do Kutné Hory se má podle Beneše přestěhovat pouze vedení příspěvkové organizace. Muzeum uvedlo, že v historických budovách v centru metropole působí od roku 1973 a vybudovalo si tu dobu nepřehlédnutelnou pozici v síti českých muzeí umění. "Způsob jednání ze strany Středočeského kraje jasně svědčí o fatální neznalosti fungování a integrovaného postavení veřejné sbírkotvorné instituce a také o krátkozrakém nepochopení následujících vážných dopadů na kulturní infrastrukturu nejen Středočeského kraje. Kraj chce podle něj muzejní prostory "degradovat". Hejtmanství ale míní, že současné využití budovy v Praze působilo mrtvým dojmem. V turisticky atraktivním prostoru na takzvané Královské cestě má být nyní vybudováno rozsáhlé turistické centrum. Podle mluvčí kraje Berill Maschekové budou v Husově ulici nadále výstavy, jejichž pořadatelem bude Středočeská turistická informační služba. Měly by se zaměřovat na propagaci středočeských umělců. "Chápeme, že se možná mnoha zaměstnancům muzea nechce přesídlit za prací do Kutné Hory, ale povinností kraje je starat se o co největší užitek občanů žijících ve středních Čechách. Z těchto důvodů musí zaměstnanci pochopit, že místem jejich práce je Středočeský kraj," dodala. Dvě třetiny Jezuitské koleje již byly nákladně zrekonstruovány a podle Maschekové jsou připraveny ke zpřístupnění.

Olomoucké arcibiskupství představilo Cholinskou madonu, gotickou plastiku, která byla ukradena z poutního kostela na Olomoucku před necelými 13 lety a v pondělí se do Česka vrátila z Vídně. V neděli se na chvíli vrátí za svými farníky do Choliny, pak ji čekají restaurátorské práce. "Chyběly dva měsíce a naplnila by se desetiletá lhůta, po které by návrat nebyl možný. Necelých deset let po krádeži byla madona nalezena u starožitníka ve Vídni. Soudní proces trval skoro tři roky," uvedla mluvčí arcibiskupství Monika Vývodová. Asi půlmetrová madona s Ježíškem z 15. století během svého rakouského putování přišla o oba původní barevné nátěry. O původní gotický i pozdější barokní. "Poškodil ji neodborný zákrok, ihned po návratu byl nutný okamžitý konzervační zásah." uvedla Vývodová. Madoně prý neprospělo ani její dlouhodobé uskladnění u vídeňského soudu. Nyní sochu podle restaurátora arcibiskupství Františka Srovnala čekají restaurátorské práce za stovky tisíc korun. Je možné, že poté bude umístěna v olomouckém Arcidiecézním muzeu a v kostele bude kopie. Vídeňský obchodník Alfred Kolhammer se vydání kulturní památky v hodnotě čtyř milionů korun bránil. Soud mu nepřiznal ani požadovanou odměnu. Kolhammer koupil plastiku od překupníka z Innsbrucku, který byl odsouzen. Za krádež madony stáli před soudem v Česku tři muži. Soudce, který tehdy kritizoval práci policie, nakonec trojici obžalovaných zprostil viny pro nedostatek důkazů.